Jag avskyr att jobba med grov spik så kartongerna med spik hemma står och samlar damm år efter år. Nu har jag en del 45x70 läkt som ska upp på takstolarna (ingen råspont) och tänkte för skams skull göra slut på spiken.

Om spiken ska vara tre gånger virket tjocklek så skulle jag enligt tumregeln använda sex tums spik. Den känns orimligt grov. Vad använder yrkessnickarna ?
 
Spikpicka, handspikning är kanske bättre och det är bra att du använder det du har men det är väl dyrt med handspikning för där det inte tillför nått direkt mervärde.

Handspika fasad istället, där är det snyggare, hållbarare och gör framtida underhåll lättare och billigare.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Spikpicka, handspikning är kanske bättre och det är bra att du använder det du har men det är väl dyrt med handspikning för där det inte tillför nått direkt mervärde.

Handspika fasad istället, där är det snyggare, hållbarare och gör framtida underhåll lättare och billigare.
Men vilken spikdimension har proffsen i spikpistolen när de spikar regelvirke? Fasad har jag spikpistol till, men den klarar inte femtums spik och definitivt inte vanlig hammarspik.
 
90mm, med lim och/eller huggen/räfflad/vriden så den sitter stadigt
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Min erfarenhet som husbehovssnickare på en gammal gård säger att 6" spik är helt rätt, men tycker även att 5" spik drar duktigt bra. När man sedan steppar ner till klenare 4" spik så drar de oftast också hyfsat, men inte alltid. Därför, om man av ngt skäl använder 4" till att spika fast 2" reglar, så brukar man använda 2 st spik och helst spika lite snett i förhållande till varandra för att förbättra låsningen.

Har man rivit lite diverse byggnadskonstruktioner så vet man hur mkt bättre en 6" sitter än 2 st 4".

Sedan bör man göra en bedömning om hur kritiskt det är att spikförbandet håller. T ex så är ändarna i allmänhet viktigare att låsa ordentligt än mitt på en regel.
Grova spik nära ändträ kräver förborrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.