Vad gör man nu?
Snickaren har spikat fast ytpappen. Istället för att spikhuvudena hamnar under pappen/ klisterkanten är alla synliga ovanifrån.

Han hävdar att det kommer vara tätt ändå. Kan man lita på det eller behöver jag göra något?

Lägga takmassa på eller lägga om pappen?
 
  • Takpapp med synliga spikhuvuden längs klisterkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte godkänt det om det inte utryckligen står i monteringsanvisningen.
 
När jag la om mitt tak som hade klammers på precis samma vis så hade jag röta och behövde byta ut varje rad av råsponten under skarvarna. Så nej, om det där inte är någon special-modell där det specifikt är godkänt/rekommenderat av tillverkaren så finns det ingen orsak att acceptera det där.
 
Det finns risk att spiken vandrar om det rör på sig så nej det är inte ok.
 
  • Gilla
PärreC
  • Laddar…
Vad behöver jag göra?
Lägga ny papp uppepå eller räcker det med att lägga på takmassa på spikarna?
 
Alla monteringsanvisningar jag hittar talar om dold spikning, nästa våd ska klistras över, så der där hade jag nog sagt "Gör Om, Gör Rätt!" till.
Be om hänvisning till monteringsanvisning från tillverkare om man påstår att det där fungerar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hälva skrev:
Vad behöver jag göra?
Lägga ny papp uppepå eller räcker det med att lägga på takmassa på spikarna?
Enbart takmassa på spikarna är ju i praktiken som att enbart laga ett blivande hål med takmassa och hoppas på att den inte skadas av spikarna med tiden. Det kommer säkert funka för många av spikarna, men det är många spikar...

Följ tillverkarens anvisning om hur man lagar hål i ytpappen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Den där ”snickaren” skulle nog behöva att spikas fast själv på lämpligt vis, med följdfråga om det också duger och känns bra?
Vilken PAPPSKALLE!
Bara att riva och göra om beroende på vad förutsättningarna är.
 
S
Acceptera inga spackellösningar.. taket ska vara korrekt utfört annars hade du ju kunnat skita i det över huvud taget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte bara ytpappen som behöver bytas efter en sån blunder. Båda lager måste bort och ersättas efter att underlaget noga kontrollerats så att inga spik sitter kvar utan skalle, eller andra vassa saker efter att man rivit bort. Det är ett jäkla jobb som ska göras och de lär inte vara glada men tyvärr är det så ibland när kroppen är snabbare än knoppen.

Jag skulle inte godta att lägga ett lager till ovanpå heller, vilken kan tänkas vara snickarens enklaste lösning. Då kommer du få ännu mer upphöjningar där vatten står, ett stort antal spik med ganska tjocka lager papp under som sviktar när man går på taket som som kan arbeta sig genom nästa lager.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Efter lite om och men så lades taket om med ny papp. Snickaren gjorde om och gjorde rätt. (;
 
  • Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.