Hej!

Jag ska måla om under takfoten, men det sticker ut en hel del spikar.

IMG_20140709_174922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är fult och i vägen när jag ska tvätta, skrapa och måla. Är det dessutom dåligt för huset, till exempel att det kommer in fukt där?

Är detta något jag borde åtgärda eller ska jag bara måla på?


/Rösen
 
Det är spik från tegelläkten.
Tanken är att man sätter ströläkten på varje takstol och en i mellan då syns bara varannan rad. Det är bara böja in spiken så syns dom mindre.
 
Jag hade bockat dom med en hammare i brädornas längdriktning och slagit in dom i trät. Är antagligen spik för läkt som takteglet ligger på (men det ser ut att vara rejält långa spik för det...)
 
man brukar böja spiken en cm från spets så den går in i träet på längd so mlir det kanon och rengöra o måla allternativ är att såga av jämt med träet
 
S
bra spikan kan man även knipsa av utan dom rostar
 
S
Elkludde skrev:
man brukar böja spiken en cm från spets så den går in i träet på längd so mlir det kanon och rengöra o måla allternativ är att såga av jämt med träet
har jag aldrig varit med om. nä man väljer korrekt längd på spiken från början
 
S
frav skrev:
Jag knipsade bort dem med en minibutsax typ denna
[länk]
brukar funka bäst pinanotrådklippare. käftar som en hovtång.
 
SBH skrev:
har jag aldrig varit med om. nä man väljer korrekt längd på spiken från början
och finns det alltid spik som passar i längd jämt med takbotten .om Du inte vet hur man klinkar ett spik så fråga dom som vet:p
 
S
Elkludde skrev:
och finns det alltid spik som passar i längd jämt med takbotten .om Du inte vet hur man klinkar ett spik så fråga dom som vet:p
har haft snickare långt tillbaka i min släkt å ingen gör sånt. av erfarenhet som väljer rätt längd direkt
 
SBH skrev:
har jag aldrig varit med om. nä man väljer korrekt längd på spiken från början
Alternativt böjer spiken på ovansidan, dvs slår inte i den helt.
 
Eller så enkelt som det redan skrivits, bara att böja till den längs med brädan och på med målarfärg.
Det är ju inget finsnickeri och ingen går runt och kollar om det skulle finnas en böjd spik i takfoten, ok om man är perfektionist så kanske.
 
Vill man ha bort dom så slår man dom bara åt två olika håll tills dom går av.
 
S
Alriksson skrev:
Alternativt böjer spiken på ovansidan, dvs slår inte i den helt.
sånt gör man inte heller om man är en god snickare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.