Håller på att bygga ett garage och har sätt på vindväv, tänkte sätt upp spikreglar horisontellt och sedan panel på det. Spikreglarna är 28*70 och panelen är 22mm så de bygger ju bara 50 mm tilsammans och spikar jag med 75 mm spik går det ju hål på vindväven spelar det någon roll? eller är det någon som har tips?
 
Mikael_L
Det är ju så det blir ...

Det ser nog ut så på väldigt många byggen, dvs troligen inte allt för mycket att oroa sig för.
Personligen skulle jag skjutit med maskinspik, 2,8x50 mm, då är den lika grov som en vanlig 75mm trådspik men 50 mm kort.
En 65mm trådspik är däremot lite väl tunn (2,1 mm?), den drar inte så bra.

Det finns de som säger att det går att beställa spik i valfri dim, div kort men med grövre diameter.
Jag har dock aldrig provat eller sett sådan.
 
Fast hålen blir väl mellan spikregeln och regeln? håll i en väv mellan två ihopspikade reglar har jag svårt att tro skulle spela nån roll? Det är precis som Mikael_L skriver "ju så det blir.." Jag gjorde så på mitt garage alla fall och det var så som det blev när jag följde "min" snickares råd.
 
Mikael_L
Nää.
Sätter TS vindväv på stående regelverk och sen liggande spikregel så är det ju inte trä bakom, utom var 60:e cm ...

Men hål i väv mellan två reglar/läkt spelar ingen roll, där har du helt rätt.
 
  • Gilla
kuse
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nää.
Sätter TS vindväv på stående regelverk och sen liggande spikregel så är det ju inte trä bakom, utom var 60:e cm ...

Men hål i väv mellan två reglar/läkt spelar ingen roll, där har du helt rätt.
Hm, gick lite fort där ja, han spikar ju panelen också förstås, tänkte inte på det :blushing: tur Du var vaken Micke_L ;)
 
Snailman
jag ska ha liggande 50x50 reglar utanpå de stående, och liggande panel och spikläkt 28mm, jag har skaffat 50mm maskinspik som jag ska spika penelen med, jag har tänkt att ha gipsskiva istället för vindväv och vill ju inte att spiken ska slå sönder gipsskivan helt i onödan...

och maskinspiken är lika grov som 75mm varianten...

spikar man för hand kanske det går att klippa loss maskinspiken:x, men jag har ett par spikpistoler men den ena klarar tyvärr inte 50mm utan den ska vara minst 55 i den...
 
Men med 50+12+28+22 så kan du ju lätt köra 75'or
 
Snailman
nja alltså stående reglar typ 195 (stående), sedan 50 (liggande) utanpå den, gipsskiva 9 spikregel 28 (stående) och sedan panel (liggande)

då blir det bakom spiken nästa alltid bara panel+ spikregel = 22+28mm

eller om man säger såhär panel spikregel gips och sen tomrum....

Finessen med detta är att man bryter köldbryggorna med två olika isoleringsskikt och reglarna korsande

enligt tumreglerna så ska man ha längre spik än 50mm men har man bara trä i 50mm så... (finns ju 65mm maskinspik oxå kan jag nämna...)
 
Redigerat:
ja just, liggande panel, tänkte lite fel där eftersom jag aldrig har haft liggande panel själv
 
Snailman
biltema har 50mm maskinspik, de lokala byggshopparna här saknar...

sen tror jag att om man har en lokal tools butik så kan de nog ta hem det mesta... de har åtminstone i katalogen deras...
 
Mikael_L
Sen ska man ju inte maskinspika panel tycker jag.
Spiken går ofta onödigt djupt = fult och större risk för vattenskador på panelen.

Trots detta spikar jag själv panelen med spikpistol, men i mitt fall blir det lika fult med hammarmärken i panelen runt om spiken ... :x ;)
Jag har trimmat spikdjupet ordentligt, så jag får gå över efteråt och slå ner nån spik här och där istället.


@snailman, vore jag dig skulle jag skippat de liggande reglarna och satt 50mm mer i dim på det stående regelverket.
 
Ola78
Man bör inte låta spiken gå igenom vindväven, då förlorar den en del av sin funktion. På jobbet anväder vi T-emballage vindpapp http://portal.t-emballage.se/public/get2.aspx?file=57ISJFYVFNK4 och enligt deras monteringanvisningar ska skadad papp lagas gissningsvis för att det inte ska blåsa in i isoleringen. Även småhål av spik påverkar så att vindskyddet blir sämre, dessutom riskerar dom att blir större med tiden. Stående panel på jobbet spikar vi med 50 mm maskinspik för att den inte ska gå igenom, så kör med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.