Hej. Jag skulle behöva lite tips. Jag har lite problem med parketten som andas när man trampar på den och det är precis vid altandörren. Det fanns en liten smyglist som jag tog bort och köpte en ny. Problemet var att listen var bara spikad i tröskeln utan att parketten var justerad innan. Det ja tänkte göra var att trycka ner parketten med sin vikt och sen spika fast listen. Men nu till det roliga, jag kan inte spika listen,alla spikar går sönder. När jag tittar på tröskel ser det ut att vara gjord av plast,det känns så i alla fal men alla spikar går sönder och det jag undrar är om det finns spikar för plast eller om ni kan ge mig tips så att jag kan fixa detta? Jag vet inte vad jag ska göra. Det som jag trodde att jag skulle fixa på 30min känns just nu som omöjligt att fixa för mig. Jag är låst. Tacksam för alla svar och tips
 
Det kan kanske funka att förborra och sätta listskruv.
 
Ska fundera på det men listen är 15mm bred. Vet inte om skruven får plats,syftar på huvudet.
 
Använder du spikpistol eller vanlig hammare o dyckert? Antar du menar med "gå sönder" att spikarna böjs..
 
Vad använder du för spik?
Mässingsspik böjer sig lätt, så det går säkert lättare med vanliga dyckerts. Förborra hål i listen, så spricker den inte.
 
Spikarna böjs och thomas33 det är inte listen som är problem utan tröskeln,den är jätte hård. Jag använder vanlig hammare. Skulle det gå bättre med en spikpistol? Spikar jag köpte är små spikar typ 3cm långa. Större spikar och längre får inte plats.
 
Förborra för spikarna eller limma listen mot tröskeln.
 
AndersS det var det jag tänkte fråga. Jag kom också på det. Ville fråga om man kan förlorar listen och tröskeln och sen spika det . Kommer det att hålla? Ska testa detta.
 
Tråden flyttad från "Hantverkare"
 
Om vi antar att tröskeln är av ett "spikbart" material, inte stål eller så. Då funkar en spikpistol bättre än att använda hammare. Men jag skulle överväga att limma, ex. med PL400.
 
celox skrev:
AndersS det var det jag tänkte fråga. Jag kom också på det. Ville fråga om man kan förlorar listen och tröskeln och sen spika det . Kommer det att hålla? Ska testa detta.
Du kan trycka in lite lim i borrhålet på tröskeln, även om det är litet, så nyper spiken garanterat fast. Ta det du har liggande hemma.
 
Det är fixat. Det jag gjorde var att jag förborrade listen och tröskeln. Det sitter jätte bra nu. Tack så mycket för alla tips och råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.