Jag har limmat fast en smyglist av ek bredvid nya ektröskeln. Båda är 8 mm höga. Smyglisten har ett djup på 20 mm. Jag skulle helst vilja spika fast smyglisten i ektröskeln men är orolig för att den spricker då. Jag har ingen dyckertpistol. Finns det något knep för att lyckas med spikningen? Vilken dyckert rekommenderas till min smyglist (storlek och färg) och kan jag överhuvudtaget spika den diagonalt in i tröskeln? I och med att smyglisten inte har en helt rak kant mot tröskeln så misstänker jag att min limning inte håller så långe - det är därför jag vill spika.

Tack
 
Förborra. Då vet du med säkerhet att det inte spricker.
 
Tack! Skall smyglister spikas från sidan (horisontellt) eller uppifrån (diagontalt)?
 
Jag skulle spika diagonalt så spikhuvvet linjerar så mycket som möjligt med träytan. Men det beror ju lite på om du vill fästa i tröskeln eller neråt i golvet.
 
Du kan slå till dyckerskallen så du plattar till den om det är tunt material, den får liknande t-form som dyckert till pistol.
Och det blir mindre märke i träytan.
 
Vanbeasten: Jag vill nog fästa i tröskeln. Då spikar jag alltså från sidan?

AndersS: Tack för tips.
 
Några rekommendationer om vilka spikar som funkar bäst att använda för smyglist (eller kvartslist)?
 
Dyckert.
 
Glömde skriva det tidigare, men dycket har ofta en fyrkantig utformning. Beroende vad man ska spika fast kan det spricka mer eller mindre och det kan du påverka lite, så om det har lätt att spricka kan man prova att vrida dyckerten 45 grader. Man vill eftersträva att den ska skära av träfibrerna istället för att pressa isär vilket ger sprickbildning. Och du kan även prova med att klippa av spetsen.
 
Förborrar och använder dyckert, klipper bort spikskallen innan jag slår in sista biten.
 
kia2 skrev:
Några rekommendationer om vilka spikar som funkar bäst att använda för smyglist (eller kvartslist)?
Kopparspik tycker jag. Förborra smyglisten/kvartstaven med ett 1,5mm borr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.