Börjar bli lite galen på detta nu.
Har börjat återmontera nya golvlister i vår lägenhet efter omålning osv är avklarat.

Mot väggarna vi själva byggt var det inga konstigheter, 40x1,7 mm vitlackerad dyckert, en vägg fixad på någon minut.

Mot dom gamla plåtreglarna blir det värre. 40x1,7 fäster bra till en början, men sista centimetern slår emot regeln, utan att gå igenom, och sedan fjädrar allt tillbaka ut igen.

25x1,4 går såklart in som dom ska, men fäster inte bra nog i gipset.

Alternativen jag hittat i butiker är 30x1,4, vilket jag gissar sitter för dåligt, och 35x1,7, vilket är för långt.

Dom jag fått på plats hittils sitter med 40x1,7 som jag klippt av sista centimetern på, känns inte direkt som en hållbar metod att fortsätta med.

Går det någonstans att hitta något som funkar? 29x1,7 skulle vara det ideala, 30mm borde funka även det.

Vill gärna slippa skruva fast skiten, dom gamla socklarna var trots allt spikade, har dock inte kvar måtten på dessa spik.
 
Svårt handspika detta. Rekomenderar en dyckertpistol istället. I sista hand skruva och täck skallen med en vit latexfog. Mitt tips
 
S
spikar du rakt på? testat att sne ställa spiken?
 
Limma istället, gips och plåtreglar är inte mycket att spika i
 
S
nä men det funkar bättre när spiken är på sne in i gipsen.
så klart är limma bra också
 
Mjo, har sett pistol nämnas på flertalet ställen. Känns lite ovärt dock, då jag i snitt slår in runt 10 spik/år.
Vad är det egentligen som går bättre med pistol? Går spiken igenom regeln kanske?

Jag spikar rakt. I vilket håll skall man isåfall snedställa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.