mina takstolar i mitt 1 1/2 prefabhus är inte precis i samma plan...

När jag skjuter läkt för innertak hur hade ni jämnat ut ojämnheter mellan takstolarna? (Har dessutom takkupa...
 
R
Har inte tänkt på det , men ska inte alla takstolar malla med varandra , annars verkar det som att dom är krokiga neråt uppåt ,
Sitter stolarna lite för långt ut på ena sidan och en annan åt andra hållet , så dom inte centrerar exakt på topp kan det nog bli avvikelser Då är det något i mina ögon som inte stämmer , men jag kan ha fel
 
R rävlyan skrev:
Har inte tänkt på det , men ska inte alla takstolar malla med varandra , annars verkar det som att dom är krokiga neråt uppåt ,
Sitter stolarna lite för långt ut på ena sidan och en annan åt andra hållet , så dom inte centrerar exakt på topp kan det nog bli avvikelser Då är det något i mina ögon som inte stämmer , men jag kan ha fel
Hade man snickrat eländet själv så möjligtvis. Nu skiljer det ganska kraftigt 6-7mm mellan vissa stolar.

Kanske det inte märks i slutändan? Stödbenen är lite samma historia där vågar man inte ta fram libellan och mäta :/
 
R
Det du kan göra är att spänna en tråd från ena till andra sidan och såga till mellanlägg under läkten för att få det att malla .
Masonit brukar vara bra då den är styv och hård , samt att det går att dela den mitt i
 
E
Lång rätskiva och masonitribbor. Lägg dig på en nivå som är lämplig för dig. Ett par mm är inget att bråka om men närmar det sig cm så kan det vara läge att shimsa..
 
6-7mm syns inte i ett tak.
 
Om man inte sågar läkten själv idag så skiljer sig den några mm hit eller dit, annars om det är stora variationer i taket så skruvar jag läkten mot hanbjälken, mäter ojämnheterna, skruvar ner läkten en bit, lägger masonit emellan och skruvar tillbaka....
 
Grymma tips grabbar. Mottages med stor glädje. Ska spruta ut shims då Mao :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.