Hej allihop!

Vi har ett (av flera) frågetecken som vi stött på under vår renovering av en Bergsmansgård från 1829. Bjälklag och trossbotten var i uruselt skick och byttes samt att vi satte in golvvärme. Nu håller vi på att torkar ett 30 mm tjockt kilsågat furugolv som vi ska lägga på nya regelverket. Vi torkar och torkar men trots avfuktning och värme så verkar golvets fuktkvot stannat på 13-14% efter ca 3 månader.

Nu undrar vi hur vi ska lägga det för bästa resultat, vi vill helst spika golvet i samband med inläggning.

Kan man spika med kvot 13%?
Ska man flyta golvet istället?
Limma?

Strunta i allt, elda upp golvet och lägga click-golv?....
 
Brukar dom inte spika en (hemsmidd) spik synligt i mitten av brädan?
Finns det inget snickeri med virkestork i närheten där ni kan hyra in golvet?
 
Det ska torka långsamt för att inte spricka. Tror mig ha hört att man kan lägga in golvet utan att spika, dvs låta det ligga löst, och sedan spika efter ett år eller så. De är ju tunga och ligger stadigt.
 
Spika i mitten av brädor som är ca 50 cm breda borde leda till att plankan spricker?! Vi tänkte ju försöka slippa spika senare pga vattenburen golvvärme (man vill inte spika mitt i en slang..)
Virkestorkar finns det gott om men de tror att virket kommer att spricka om vi torkar där tyvärr.

Frågan kvarstår alltså!

Tack för svaren.
 
Spikar gör man ofta i övergången kärnvirke och splint. Golvet läggs med kärnsidan uppåt. Jag valde att skruva vårt golv, låta det torka minst en säsong skruvat. Det gör att plankan inte vrider sig. Sen slå ihop under fuktigare årstid och då byta till spik.

Men golvvärme och 50 cm plank, jag vet inte om det kommer gå. Sälj golvet till mig istället! ;)
 
Ja, jag håller med, kommer det att bli någon värme med det tjocka golvet? Kommer golvplankorna att spricka pga den höga värmen som kommer att krävas?
 
Hej, jag lade för ett antal år sedan in ett kilsågat furugolv med 20 till 40 cm bredd på planken. Jag löslade brädorna, så fick de ligga i ett år till mitten av nästa vinter. Då hade brädorna totalt krympt mer än 10 cm tillsammans på 6 m rumsbredd. De var levererade som snickartorra. Nu varierar spaltbredden mellan 0 på sensommaren och 3-5 mm på senvintern. Detta golv är kantskruvat med dold skruv i sponten. Jag har inte golvvärme så hur mycket ditt golv kommer att röra sig skulle vara intressant att se.

13-14 % virkesfuktighet skulle jag inte spika fast, det kommer att krympa betydligt mer.

Annars lycka till med ett häftigt golv.
 
Spika inte förrän det legat inne ett år i det klimatet som det "ska" ha. Det är dumt på ett så fint golv, för det kommer att spicka. Vi kommer inte att spika vårt som ligger på golvvärme utan det får ligga helt löst faktiskt, bara kilat mot väggarna. Grannar som har golvvärme och riktiga kilsådagde golv säger att det går galant bara det är välisolerat nedåt, men man kan inte brassa på som "vanligt folk" kanske.
 
Det normala skulle nog vara att lägga in det, skruva och sedan lägga om ev. komplettera, och spika när det torkat färdigt. Du ser ju var du skruvar när du lägger in det så risken att spika fel sedan är liten. Brasklappen i detta fall är väl att det inte är helt säkert att du får den effekt av golvvärmen du hoppas på (även om springorna är större på vintern när den behövs mest). Bäst är kanske att inte ens skruva, så har du garderat dig om golvvärmen inte kommer till sin rätt, dvs om du då tar bort golvet (och lägger ett tunnare) så kan det läggas i ett annat rum där spikningen hamnar annorlunda på planken. Med detta alternativ kan de ju dock torka sig sneda och kanske ligger de inte så jämnt under tiden och möjligen blir det jobbigt att sedan spika dem rakt. En avvägning helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.