Hej jag skall spika lite fasad och tänkte skaffa mej en tryckluft pistol - Kan man använda en 50-90 mm pistol till att spika hålkälad notläkt 17-45 mm eller bör man använda en dyckert pistol 16 Ga med 50mm dyckert .Till dyckertpistolen finns det på biltema elförzinkad dyckert
funkar det eller kommer det att rosta .Fasaden kommer att målas med falu rödfärg
Slangen skall den ha en liten eller stor diameter har en 2 hk kompressor.

Mvh Pär H
 
Kör med riktig galvad spik. Man brukar behöva ganska långa spik när man spikat lockläkt, vilket jag gissar att du skall göra. I ditt fall går det åt ca 40 mm av spiken innan du når spikregeln. Jag skulle satsa på 75x2,8. Läkten spricker inte så länge du inte spikar i ändarna. 15 cm marginal skall nog räcka. Elförzinkat på fasad utomhus är en dålig idé, speciellt som faluröd inte erbjuder något fuktskydd.
 
  • Gilla
Conny_malmen
  • Laddar…
Problemet är att spik läkten sitter med ca 1 m mellanrum och då känns det som om lock läkten intekommer att sitta tajt
Men kan man skjuta med pistol på läkten kommer den inte att spricka den har ju inget stöd bakom. Mellan rummet mellan planken är15mm och läkten är kälad på baksidan.

Mvh Pär H
 
Jag har haft ett liknande problem, och det slutade med att jag skruvade läkten i panelbrädorna. Det blir mycket fult. Jag stör mig på det varenda gång jag ser eländet, och jag har bestämt mig för att ta bort all fasad och börja om från början. Jag kanske skall tillägga att det finns många skäl att byta fasaden, förutom att skruvarna är fula. Jag tror inte att läkten spricker. Min erfarenhet är att man får betydligt mindre problem med sprickor om man maskinspikar, jämfört med handspikning.
 
Man får väl sätta en spik i spik läkten och där i mellan spika med dyckert för hand
Mvh Pär H
 
Ja, det kanske kan funka. Dessutom får du tillfälle att skaffa/använda två maskiner!
 
Läs gärna vad Svenskt Trä rekommenderar vad gäller läktning och panelspikning och - skruvning och dimensionsval.

http://www.byggbeskrivningar.se gå till "Utvändigt"-> "Utvändiga träpaneler"

Där står det bla
Spikning med spikpistol bör undvikas eftersom
spikarna lätt tränger in för djupt i panelbräderna
och bidrar till fuktinträngning vid spikhuvudet.
När det gäller skruvning av panel, tex foder, smygar och knutbrädor, kan jag rekommendera Grabbers panelskruv, PTS 48 UK resp.PTS 75 UK. Den har ett väldigt litet skruvhuvud och stör tom mindre än ett vanligt spikhuvud. Korrosivitetsklass C4 på den skruven.
 
Det är inga problem att få en vältrimmad kvalitetspistol att spika så att huvudet kommer precis som det skall, dvs utan att huvudet försänks i virket. Jag vet inte hur det fungerar med billighetsmaskiner.
 
Ok jag som tänkte köpa en billighetsmaskin enkom för detta tillfälle . Det blir nog att spika för hand trots allt så är det bara 24 lpm och höjd 2,4 m och 18 kvm under tak på altan

Mvh Pär H
 
Jag tror nog du kan trimma en Biltema-picka tex (du reglerar djupet med trycket ut på kompressorn) till panelspikning.
Jag har använt en samt en Hitachi NR90GR till panelen på mitt garage, har funkat fint.
Dock var det 'vanlig' lockläkt panel.
 
Även på billighetsmaskiner - till exempel den som säljs av Harald Nyborg - går det att ställa djupet. Man ställer det med en skruv och det blir skapligt exakt.
Jag vill också protestera mot Svenskt Trä:s rekommendation om att inte använda spikpistol för fasad. Jag tycker att resultatet blir bättre med spikpistol än för hand.
 
Nu blir det jobbigt så det funkar med en biltema picka.
Jag har väldigt svårt för verktyg som inte funkar felfritt. Hade tänkt prova med en billigare under detta projekt och utvärdera sen sälja den för jag har inget annat större projekt där det behövs en picka.
Det blir en liten slant för picka och två lådor spik och en längre slang (det behövs iochförsig alltid) .
Vilken grovlek på slang rekommenderas

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.