Hej,

Vi är mitt uppe i en renovering av ett 60-talshus och har börjat lägga vattenburen golvvärme från LK i spårskivor. Samtidigt hade vi hittat ett massivt ekgolv från Dalafloda som vi hade tänkt oss men efter kontakt med dem avråder de från att lägga detta flytande och på golvvärme är det inte ens tillåtet enligt golvbranchens riksförbund. Så då blev vi lite villrådiga, vill helst inte ha parkett.

Dalafloda menar att det går att spika trots golvvärme. Men om man lägger grålump-papp så ser man ju inte slangarna. Var förbi Ekesiöö igår som sa att om det är ett plant golv behövs ingen papp. Stämmer det?

Någon som har erfarenhet av samma problem och kan ge några tips på hur man ska lösa det?
 
Meningen är väl inte att spika igenom ner till nästa underlag utan endast spika i noterna så golvet blir flytande. Så gjorde vi med vårt massiva ekplanks golv från lokala såget (tiljorna 190mm) och det fungerar hur fint som helst. Iofs kanske inte så stor yta, totalt ca: 15kvm och golvet rör sig ca: 10-15mm som mest mellan årstiderna.
 
vilden skrev:
Meningen är väl inte att spika igenom ner till nästa underlag utan endast spika i noterna så golvet blir flytande. Så gjorde vi med vårt massiva ekplanks golv från lokala såget (tiljorna 190mm) och det fungerar hur fint som helst. Iofs kanske inte så stor yta, totalt ca: 15kvm och golvet rör sig ca: 10-15mm som mest mellan årstiderna.
Va? Klart man spikar ner i underliggande material. Vad är annars poängen med att spika??
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Är det inte ganska lätt att bara rita av golvvärmeslangarna på lumppappen innan ni börjar lägga golvet?
Jag skruvade golvgips över golvvärmen i några rum och det var också lite lurigt.
 
Limma och spika (eller skruva) så planken inte går i sär?

Nu är jag inte expert men ingen har någonsin rekommenderat mig eller mina bekanta att spika fast trägolv på golvvärme.
 
Redigerat:
vilden skrev:
Meningen är väl inte att spika igenom ner till nästa underlag utan endast spika i noterna så golvet blir flytande.
Nu avråder ju tillverkaren från att lägga detta flytande

ParOscar skrev:
Samtidigt hade vi hittat ett massivt ekgolv från Dalafloda som vi hade tänkt oss men efter kontakt med dem avråder de från att lägga detta flytande
 
Helt rätt men mitt svar är tänkt som ett alternativ till att TS tycker det är ett problem att spika golvet pga slangen under. Min erfarenhet från vårt egna massiva ekgolv är att det fungerar utmärkt att lägga det flytande. Sedan är det upp till TS att ta beslut om han vill frångå tillverkarens rekommendation. Jag antog att han var intresserad av det eftersom han ställer frågan om andra lösningar eller erfarenheter. Om inte är det bara att följa tillverkarens beskrivning rakt av...:surprised:
 
Redigerat:
Slingorna känns genom grålumpapp och ritar man först är inte det något problem.
Det som kan vara problem är att ekplankgolv blir för tjockt om det är 21-22 mm.
 
Hm , ja rita på pappen borde ju inte vara så knepigt förstås bara den inte halkar omkring. Och känner man slingorna genom pappen också känner jag mig lite lugnare. Åter till ordinarie plan då :)
Tack för input
 
Jag skulle inte spika, om du spikar i en slang får du ett helvete..

Limma med Casco Elastic!
 
S
vilden skrev:
Meningen är väl inte att spika igenom ner till nästa underlag utan endast spika i noterna så golvet blir flytande. Så gjorde vi med vårt massiva ekplanks golv från lokala såget (tiljorna 190mm) och det fungerar hur fint som helst. Iofs kanske inte så stor yta, totalt ca: 15kvm och golvet rör sig ca: 10-15mm som mest mellan årstiderna.
jag skulle gärna vilja de hur ni spika. å korta spik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.