Vad ska man ha för spik när man sätter dit innanfönster?

Jag har en del gamla som ska sättas in, de är original från 1880 och det är släta runt om och inga skruvar eller nåt i mitten som man kan skruva fast, och inga piggar i bågarna som ska sticka in i fönsterkarmen.

Så man sätter dit dem, sen för att de inte ska ramla ut måste man ju sätta lite spikar runt om. Kanske 4 st totalt.. Kan man ta vilka små spikar som helst eller ska det vara nån speciell sort från byggnadsvårds butik? Tar man för stora spikar så blir det inte så snyggt när man ska klistra dit fönsterremsor.
 
Du skulle kanske kunna använda stift som man fäster fönsterglas med. Dom är ju rätt små o osynliga. Inte så jätte hållbara men ett i varje hörn borde ju kunna räcka.
Annars hade jag nog klippt huvudet av en spik o slagit i karmen sen satt i fönstret i karmen för att få en markering var spiken hamnar sen borrat ett litet hål där dom ska gå in i karmen.
Skjutit i fönstren och sen hade jag satt skjutreglar på mitten.
 
Innanfönstren ska inte spikas fast. De ställs på/i karmen och hålls på plats med vervlar, som sitter i karmen.
För att inte skava på innanbågen, förses bågen med slittrådar. Vanligen används fyra vervlar per fönster, placerade i jämnhöjd med ytterfönstrens gångjärn.
 
En vervel i det fallet det används håller bara det ena fönstret på plats. Det andra hålls på plats med skjut/bladregel. I yttersidorna behövs spik el gångjärn
 
Vi sätter våra med små vita dyckert ca 1.5 x 25mm. Två spik på utsidan av bågen ute i kanten och en spik mitt i mellan dom på insidan när vi satt dit bågen, sen en spik uppe och en nere i mitten (bågarna är falsade och möts på insidan av mittstolpen), totalt 8 spik per fönster. Använder samma små spikhål varje år.
Sen klistra med fönsterremsor runt om. Fungerar mycket bra.
 
Traditionellt så använde man hästskosöm när man spikade fast innerfönster. Så visst spikade man, även om det också finns (och fanns) andra lösningar.
 
Vi kör med maskeringstejp runt om. Sitter fast och håller tätt.
 
Ludwig skrev:
Vi kör med maskeringstejp runt om. Sitter fast och håller tätt.
Låter svårt att få bort tejpen på våren. Följer inte färgen med?
 
Näpp, inte än. Men vi kör med biltemas tejp så den sitter precis lagom bra om jag säger så...
 
Tack för många bra svar. Hästskosöm trodde jag man använde på utsidan bara.
Jo jag har många sorters innanfönster och de äldsta ska man spika fast, det syns ju på spikhålen som är kvar i karmen. Sen har jag en del moderna fönster med innanfönster som är öppningsbara och har en sån skruv i mitten som jag sett i byggnadsvårdsbutikerna. Jag har minst tre olika typer av fönster i mitt lilla hus och att hitta innanfönster till alla i vedbon är inte lätt. Man kunde ju ha önskat att folk hade märkt upp vilka som ska sitta var och vilken fönsterhalva som hör ihop med vem.
Tack för svaren återigen..
 
Jag har använt hästskosöm. Det bör vara sådan eller smidd spik eftersom"rund" spik lämnar hål efter sig som inte sluter sig, när man tar bort dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.