Hej,

Har precis beställt en tryckluftsdriven spikpistol från Hitachi. Tänkte använda den till att lägga råspontsgolv på vinden, samt byta panel. Vilken spik ska jag köpa? har förstått att vissa har en tendens att lämna plast efter sig, vill så klart inte ha spik som reser sig heller.

Tips på spik och var man kan införksaffa den mottages gärna!

Såg att det fanns en 4 år gammal tråd i ämnet, men då tillverkarna brukar ha en tendens att byta ut produktionen skulle jag uppskatta färskare åsikter.
 
Jag har använt Biltemas spik med bra resultat, dock kan det klämmas plast mellan spikhuvud och trä. Vid spikning av fasadpanel rekommenderar jag att ställa pistolen så att den lämnar 5-8mm av spikskallen utanför panelen, då är det inget problem med plastrester och du kan dessutom driva spiken till exakt djup med en hammare.
 
  • Gilla
toma25
  • Laddar…
Har kört med Essves spik, 21gradig, till panel.
Det plast-fnas som lämnats på spiken har lätt borstats bort med en handskbeklädd hand. :)
 
  • Gilla
toma25
  • Laddar…
Jag har kört ganska många tusen av Biltemas spik och visst det blir en del plastrester, lite störande. Men mest är jag lite fundersam över hur bra dom sitter, inte som jag sett att det rört på sig, men noterar att när inhyrda snickare jobbar i grannskapet är det oftast gul-tintade spik som alltså har lim som använts. Spikar inte så mycket att priset egentligen är superviktigt. Hoppas att jag inte gått bort mig som inte köpt finspik med lim på.
 
Det är ju definitivt en parameter när man ska lägga ett råspontgolv. Värt att undersöka, känner du till märke på sån spik?
 
Jag har ett par lådor spik från Senco, den är varmgalvad, huggen och behandlad med något gult.
Jag har som sagt nästan bara använt Biltemas spik, har säkert skjutit 40.000st spik och aldrig haft några problem med att spiken inte vill sitta fast. Tvärtom brukar man få ta i ordentligt med ett koben de gångner jag velat få lös dem.
 
Bra att veta Gabbe. Har beställt Hitachis spik, får se hur den fungerar ihop med Hitachis pistol. Återkommer i tråden när jag fått den och testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.