Bytte ut matningen till övervåningen och skulle dra ur den gamla kabeln som gick från elskåpet en bit genom väggen till en dosa på andra sidan.

Klippte av allt och skulle dra ur den. Fick ta i för kung och fosterland. Till slut kom den tillsammans med halva röret som den gick i. Snacka om flax för den som spikade. Kabeln har matat ÖV många år.
uploadfromtaptalk1327924369054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickat från min mobil
 
Hehe...jo, ibland så kan man ju "lyckas".
 
Oppps, så det kan gå!

Men skala upp den och lägg ut en bild på hur det såg ut bland ledarna. Har man lyckats pricka exakt så rätt att ingen ledare träffades, eller har den lilla spiken haft en otrevlig potential om 230V i alla år?
 
Mikael_L
Eller en mindre otrevlig potential av skyddsjord, kanske ... :p

Var det inte hempularen som hittade en EKK som elektrikern borrat och fört rätt genom avloppets avluftningsstam, i gjutjärn?.:)
 
Vi råkade spika in i en kabel (en av två) som dragits på en tavellist i vår hall. Hela lägenheten blev svart och det visade sig sedan att just den kabeln är stigarkabel till minst fyra (och en halv) andra lägenheter i föreningen.

Proppen gick inte inte i vår lägenhet men däremot gick proppen i källaren. När fastighetsskötaren kom visade det sig att det bara var att dra ut spiken ur kabeln samt byta proppen i källaren. Jag tog också hit en elektriker på måndagen (detta inträffade på en söndag) och han sa att det inte gjorde något om man spikade rakt in i en kabel. Så länge man inte borrade av den så var det inte några problem.

Som alltid så intressant med el i gamla hus visade det sig att proppen i källaren för vilken det angavs 65 ampere var 35 i verkligheten.

Det kostade oss iaf 2500 kr i fastighetsjour och var hyfsat pinsamt - bl a eftersom jag är ordförande i föreningen...
 
Du ska nog ge den elektrikern en liten knäpp på näsan, har man spikat i en ledning så att det blir kortis kommer det med tiden att, utan tvekan, bli fel på kabeln. Kortisen som blev orsakade att det blev en "kanal" i isoleringen som "förorenades" av själva kortslutningen. Där kommer så småningom det att börja krypa ström som med tiden ökar till det så småningom blir en riktig smäll. ledningen bör bytas INNAN det blir problem, för då kan man planera ingreppet. Väntar man tills det smäller kan man ge sig på att det är på en lördagskväll.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Väntar man tills det smäller kan man ge sig på att det är på en lördagskväll.
Ja, lördag den 23 december, glömde du ju ... :)
 
Om man spikar så att det säger poof och proppen går så kan det väl vara rätt onyttigt för kabeln? Metallen kan flyta runt eller spruta iväg i form av gnistor, varpå ledare blir klenare och om man senare belastar kabeln så hårt som den är specad att klara så kan det bli varmgång och brand vid spikskadan. Eller?

Edit:
Elmont hann före :)

Den där rejäla smällen p.g.a. skadad isolering låter som nåt som också skulle kunna leda till brand i värsta fall.
 
Mikael_L skrev:
Ja, lördag den 23 december, glömde du ju ... :)
Då är det ju lugnt. Nästa gång lördagen den 23 december infaller är först år 2017. :p
 
Både fastighetsskötaren och elektrikern som var här sa samma sak - att det inte var någon fara. Jag var jätterädd att det skulle börja brinna - men båda sa att det inte skulle kunna hända. Spikhålet var så litet att man inte ens behövde täppa igen hålet. En kollega till mig är gift med en elektriker - jag får försöka fråga honom. :-S
 
Fråga om krypströmmar i skadad isolering, lita på mig det kommer förr eller senare att bli kortslutning.
 
Mikael_L
it-snubben skrev:
Då är det ju lugnt. Nästa gång lördagen den 23 december infaller är först år 2017. :p
Ja precis, kabeln kan faktiskt klara sig ändå fram till dan före julafton 2017. :p
 
Nu har jag mejlat Elsäkerhetsverket, förhoppningsvis anser de att frågan ligger inom ramen för deras verksamhet. Återkommer med deras svar, kanske kan det intressera någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.