Hej,

Har köpt ett 1+½ plans hus från -57. Ligger på en betongplatta och kortsidorna + hjärtväggen (i mitten längshuset) är av lätt/blåbetong.

Nu är det så att det är en rätt rejäl spricka (jag visste det innan jag köpte huset) i en bit av hjärtväggen (jag tror det kallas så) den är väl runt 30-50 cm lång och ca 5 mm som bredast. Den går ifrån taket på nedervåningen ner till sidan på en dörrkarm.(diagonalt) (har inte tagit bort all tapet så jag ser inte 100% omfattningen).  Bilden nedan är taget i en garderob från ena sidan.

Jag vet från besiktningsprotokoll att det är sättningar i grunden så det beror väl på det. Jag antar att grunden sjunkigt på höger sida om sprickan vilket gör att sprickan uppkommit.

Min fråga är väl egentligen vad jag kan göra åt det här/behöver göra nått åt det?

Jag lär ju inte palla upp hela huset här i närmaste brådrasket men ska man sätta igen sprickan med något nu under renovering eller?

Råd och tips mottages ytterst tacksamt!!! :)

 
  • sprickahjartvagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte samma problem när jag strippade ner tapeterna i mitt sovrum (hus byggt -56 i blåbetong). De tidigare ägarna hade någon gång på 60-talet föstärkt sprickan med någon slags armerad fiberremsa, spacklat ovanpå den och sedan tapetserat.(även ett till lager tapet hade senare satts upp)
Jag chansade och spacklade bara över sprickan och tapetserade ovanpå detta och det har *peppar peppar* hållit i två år nu utan det minsta problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.