Hej ska bara koppla in kablarna i denna för att sen sätta på ett dock.

Huvudbrytaren är bruten.
Men innan jag drar på, spelar det någon roll vilken ordning kablarna sitter i, ex från vänster till höger?

Mvh
 
  • Hand håller en elektrisk anslutning med flerfärgade kablar och WAGO-kopplingsklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
Heden71 och 7 till
  • Laddar…
Tommty
Ja det spelar roll, Som du har det nu kan du låta huvudbrytaren vara av tills dess du inte kortsluter kablarna.

du behöver 3st wagos.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hoppas du skojar nu. Gör du inte det, slå inte på huvudbrytaren, utan ring en elektriker som kan hjälpa dig. Slår du på strömmen nu får du en kortslutning...
 
Aj fan, så en kabel i en egen wago?
 
Tommty
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Aj fan, så en kabel i en egen wago?
yes, fas, nolla och jord som jag gissar på är dessa 3 kablar behöver varsin wago.
 
T Tagsi skrev:
Hoppas du skojar nu. Gör du inte det, slå inte på huvudbrytaren, utan ring en elektriker som kan hjälpa dig. Slår du på strömmen nu får du en kortslutning...
Haha, ja jag ska såklart inte sätta på det. Därför jag skev 😊

Har kvar lampan så jag tänker att jag sätter tillbaka lampan innan jag får alla grejer 🙏👍
 
Tommty Tommty skrev:
yes, fas, nolla och jord som jag gissar på är dessa 3 kablar behöver varsin wago.
Tack!
 
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Aj fan, så en kabel i en egen wago?
Exakt!
Varje Wago är en skarvkoppling för att koppla ihop flera kablar med varandra.
 
Eller har ni något bra tips? Jag ska alltså bara få in kablarna i taket för att sätta fast ett lock.

Har sådana här som jag förstått att vissa har per kabel men hörde att det inte var att rekommendera.
 
  • Oskarp närbild av elektriska kablar och anslutningar genom ett hål i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Gick inte jordfelsbrytaren när du kopplade in den där?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Gick inte jordfelsbrytaren när du kopplade in den där?
Jag har inte kopplat in det.

Stängde av, kopplade in för att ta kort och få hjälp här. Har inte slagit på 😊
 
Det där behöver kollas upp ordentligt. Det kan bli rejält fel genom att gissa på vad färgerna betyder.

Den röda är sannolikt en äldre skyddsjord och ska då vara sammankopplad med gul/grön annars riskerar du att du saknar skyddsjord i en del av din anläggning om dessa separeras vilket kan innebära livsfara.

Kontentan är alltså att du behöver säkerställa vad varje ledare är innan du gör något mer genom att mäta och kontrollera dragning.
 
Är det bara jag som tycker det är dags att ringa en elektriker?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Nej, vi är minst två.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tommty
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Eller har ni något bra tips? Jag ska alltså bara få in kablarna i taket för att sätta fast ett lock.

Har sådana här som jag förstått att vissa har per kabel men hörde att det inte var att rekommendera.
använd 3 wagos som du har på första bilden, det bästa du kan använda som lekman då risken för fel är minimala för en korrekt anslutning.

Topklämman, den röda som visar på andra bilden fungerar också, men kräver kunskap och erfarenhet för att säkerställa en korrekt anslutning, annars kommer de lossna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.