Vi har byggt till vårt hus ganska rejält och står inför att KA ska skicka in papperen till kommunen.

Vårt taxeringsvärde kommer nog att sticka ganska ordentligt och jag undrar nu om jag kan spara något eller på annat sätt vara betjänt av att fördröja detta till efter årsskiftet? Alternativt, kan det rent av vara någon fördel att göra det innan årsskiftet?

Tacksam för snabbt svar då jag ska ha möte med KA inom kort och tänkte ta denna diskussionen med honom då.
 
Vårt hus blev slutbesiktigat i Jan (och inflyttning därefter). Det resulterade i att vi blev tvugna att betala fastighetsskatt under hela första året. Som jag har förstått det är det bara de första - hela - 5 åren som man är befriad. Vet inte om det samma gäller för den nya "fastighets avgiften".
 
´kobban: menar du att fastighetsskatten räknas från det första hela år man bor i huset? Så om vi ska besikta i december eller januari så är det bättre att slutbes. i december för att slippa betala fastighetsskatt för nästkommande år, då betalar man bara skatt för den dela av året som är kvar exvis två veckor? Låter helskumt. Förklara gärna
 
Detta är den information jag har fått muntligt från skattemyndigheten. Nu flyttade vi ju in i år så vi har ju inte skattat för i år än, så det återstår ju att se... Kolla gärna själv! (Som jag förstod saken så betalar vi fastighetsskatt för resten av 2007 och efter det följer 5 skattefria år.)
Vore trevligt om någon som har flyttat in tidigare år och som således vet vad som faktiskt har skattats för kunde lämna ett svar!, ...eftersom jag också blev mycket förvånad av denna information när jag fick den. (Detta var inte heller den information jag fick av säljaren, han menade att det skulle vara skattmässigt förmånligt för oss att slutbesiktningen blev uppskjuten till i jan istället för dec som tidigare utlovats...)
 
För småhusenheter som villor, radhus, parhus, kedjehus, fritidshus m.m. är fastighetsskatten som huvudregel 1,0 % av taxeringsvärdet.

Om huset är nybyggt 1996–2000 tas halv (0,5 %) skatt ut.

Om huset är nybyggt 2001–2005 tas ingen fastighetsskatt ut i inkomstdeklarationen 2007.
http://www.skatteverket.se/skatter/...forsmahus.4.7459477810df5bccdd4800029681.html

Har du inte ägt fastigheten hela året
Har du bara ägt fastighet under en del av året ska du betala fastighetsskatt för den tid du ägt fastigheten. Äganderätten övergår normalt dagen för köpekontraktet. Om du ägt en fastighet t.o.m. den 15 februari 2006 ska du betala 46/365 av skatten. Underlaget för fastighetsskatten sätts då ned till 46/365 av taxeringsvärdet eller det dämpade taxeringsvärdet.
 
Inte för att vara besvärlig, men är det någon som vet vad som gäller vid tillbyggnad? Det är inget nybygge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.