Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag killgissar att svaret är: "Nej", men spelar begränsningskabeln någon roll vad man använder?

Är det ok att blanda olika varianter (märken/tillverkare)?

Vilken är mest prisvärd att köpa på rulle?

Såg denna som verkade prisvärd:
[länk]


/Jocce
Den är specad "Standard" = Kopparklädd och förtennad aluminiumkärna.
Jag hade tagit premium-kabeln med kopparkärna, kan vara värt det för att minska risken för problem.
 
Jag köpte 500m av den med aluminumkärna till min feltemaklippare. Funkar fint
 
Svaret är ja! Vilken kabel som helst fungerar fint de första åren men sett över tid kommer en dyrare kabel att vara värd merkostnaden enligt min egen erfarenhet.
En tunn kabel med aluminiumkärna är känsligare mot mekanisk åverkan och har högre motstånd än kopparkabel vilket är mycket viktigt för större installationer.

Jag kommer snart ersätta hela min slinga som består av ca 7-800m HQ standardkabel i aluminium. Den har legat i 10 år och har fått laga den många gånger under de senaste 3 åren då aluminiumkärnan ärgar sönder till ett pulver om isoleringen fått en skada.
Nya slingan blir en 3,4 mm förstärkt kabel med kopparkärna.
 
Ja, det är skillnad. Nej, i de flesta fall spelar det nog inte så stor roll.

Jag har längre slinga än vad Husqvarnas spec tillåter. Den är till 85% lagd med Grimsholms HD-kabel som är grövre och har lägre motstånd. Senaste rullen var mätt i fabrik till 8.5ohm för 700m. Gränsen för när klipparen klagar är väl 20ohm? Sist jag mätte hade jag 8.4ohm runt ytterslingan (vilket är märkligt, för jag har gjort slut på långt mer än en 700m-rulle) och har sedan dess utökat med kanske 200m utan problem.

Så för stora installationer är det värt att gå upp i dimension just för att hålla nere motståndet i slingan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vanlig fk funkar utmärkt..
Det är en fördel med större kardeler för de tenderar att klara ett hål på höljet bättre än tunna kardeler o andra sidan kan de ge andra problem
 
A Alexn72 skrev:
Vanlig fk funkar utmärkt..
Det är en fördel med större kardeler för de tenderar att klara ett hål på höljet bättre än tunna kardeler o andra sidan kan de ge andra problem
Vilka andra problem ?
 
X xcover5 skrev:
Vilka andra problem ?
Gnagare kan skada höljet och blir det så på för lång sträcka så kan stationen få problem att skicka ut signalen i kabeln.
 
A Alexn72 skrev:
Gnagare kan skada höljet och blir det så på för lång sträcka så kan stationen få problem att skicka ut signalen i kabeln.
Jag får troligen dra om en del av min installation och funderar på att lägga FK i stället för "original". FK känns rejälare tycker jag. Tycker den borde klara attacker från gnagare mm åtminstone lika bra / dåligt som standard-kabeln. Fåglar kan också tänkas picka på höljet när de letar mask men det borde inte heller vara någon nackdel med FK (bara killgissar här).
 
X xcover5 skrev:
Jag får troligen dra om en del av min installation och funderar på att lägga FK i stället för "original". FK känns rejälare tycker jag. Tycker den borde klara attacker från gnagare mm åtminstone lika bra / dåligt som standard-kabeln. Fåglar kan också tänkas picka på höljet när de letar mask men det borde inte heller vara någon nackdel med FK (bara killgissar här).
Jag har lagt 2,5mm fk.
Har funkat bra iallafall 5år nu.
Grannen ( har dock inte samma förutsättning) har fått sin orginalkabel avgnagd varje år på minst ett ställe.
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
engs
legion legion skrev:
Den har legat i 10 år och har fått laga den många gånger under de senaste 3 åren då aluminiumkärnan ärgar sönder till ett pulver om isoleringen fått en skada.
Har samma erfarenhet men vågar inte säga vilket märke det är på kabeln. Troligen har jag både HQ orginal, grimsholm och kanske nån tredje variant. Funderar också på att dra om hela slingan nästa år nu då jag har precis samma fenomen som dig. Dvs man får avbrott, letar upp det och hittar några decimeter som ser ut att ha ärgat bort nästan helt.
 
Jag hade ttidigare lagt HQ-kabel som följde med paketet men den är skit. Blandningen av Al och Cu gör att den korroderar när ytterhöljet får sprickor. Köpte sedan Grimsholms kabel och gjorde korrosionstester i saltvatten (bor vid östersjön). Grimsholms kabel klarade sig oskadad medan HQ började blomma redan efter 24 timmar.
Om du inte tyckerom att gräva kabel och laga, köp det bästa som finns! förtennt Cu ska det vara, utan aluminium.
 
Vanlig FK funkar bra. Den kar lägre resistans än de normala alternativen.
 
D Daniel 109 skrev:
Vanlig FK funkar bra. Den kar lägre resistans än de normala alternativen.
Hur länge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.