Hej.

Jo funderar lite hur detta kommer funka, alltså att spela upp ljudet ifrån en blurayspelare på en analog förstärkare med rca-ingångar?

Det enda kruxet är väl att blurayspelaren har dessa analoga rca-utgångar eller:confused:

Har som sagt skaffat en platttv ut till stugan och förstärkeriet där ute är gammalt och inte utrustat med hdmi ingångar men i övrigt ok så för att få bättre ljud än vad tv högtalarna levererar.

Även en hd-box ska kopplas in och den är utrustad med analoga rca-utgångar, men jag har inte testat med denna ännu.
 
Ja har du rätt utochingångar kommer det fungera galant. Tittade just på min pannasånic blåray, den har vanliga rca ut som komplement till optisk utgång + hdmi förstås.
 
Okay, det låter ju lovande:)
 
Kolla annars om du har rca-utgångar på tv:n, då behöver du ju inte byta källa på förstärkaren när du slår över mellan box och BlueRay.
Iofs så kan du ju då inte lyssna på t.ex cd-skiva utan att ha tv:n igång, och det kan ju vara lite trist.

Nu var det ju ett tag sedan jag var i branchen, men jag undrar om utvecklingen verkligen gått så långt att man redan börjat skippa analoga rca-kontakter på bluerayspelare.

Har den mot förmodan det så finns det hyggligt billiga d/a-omvandlare på Kjell&company.

Lycka till!

skickat från en telefon nära mig.
 
jojjeblom skrev:
...De flesta blurayspelare jag kollat på saknar dessa analoga rca-utgångar...
Tiden och utvecklingen går, och jag står still verkar det som:)

Spelaren i länken har iaf vad jag kunde se analoga utgångar, så det kommer att funka skitbra!

skickat från en telefon nära mig.
 
Lostmoose skrev:
Kolla annars om du har rca-utgångar på tv:n, då behöver du ju inte byta källa på förstärkaren när du slår över mellan box och BlueRay.
Och här måste jag bara inflika om en idiotisk TV jag haft (fortfarande har i min övernattningslägenhet) som har RCA-stereo ut på baksidan, MEN dessa lägger inte ut samma ljud som genom tv:ns högtalare, utan *alltid* ljudet från TV-tunern. Så om man tittade på DVD med extern förstärkare så fick man alltså ljudet från den TV-kanal som just då råkade vara inställd istället för ljudet från DVDn.

Har aldrig varit med om maken om något så dumt byggt! :thumbdown:
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Och här måste jag bara inflika om en idiotisk TV jag haft (fortfarande har i min övernattningslägenhet) som har RCA-stereo ut på baksidan, MEN dessa lägger inte ut samma ljud som genom tv:ns högtalare, utan *alltid* ljudet från TV-tunern. Så om man tittade på DVD med extern förstärkare så fick man alltså ljudet från den TV-kanal som just då råkade vara inställd istället för ljudet från DVDn.

Har aldrig varit med om maken om något så dumt byggt! :thumbdown:
Ja det där låter ju helt galet byggt.
 
Idag har jag varit ute i stugan och kopplat in den nya blurayen och det funkade riktigt bra.

Enda debaklet var att jag glömde bruxen hemma men med lite klurande och testande så fick jag igång det(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.