Det här gäller ju inte byggprylar speciellt, men är relaterat och det finns ju ett stort kunnande här.

Jag har en tvist med en person som gång efter annan kommer med uppgifter som inte är korrekta. När vi talas vi sista gången så spelar jag in samtalet helt enkelt för att kunna dokumentera, vilket motparten upptäcker efter en stund och avslutar samtalet.
Efteråt så kontaktar han mig och säger att han skall vidtaga rättsliga åtgärder/stämma mig för att jag spelade in samtalet.
Om vi för stunden bortser från vår tvist och bevisbördan om att samtalet faktiskt spelades in; finns det något juridiskt fel i att spela in samtal där man själv deltager?
 
Om jag förstått det hela rätt så är det helt OK att spela in samtalet så länge minst en av parterna är medveten om inspelningen. Egna samtal går alltså bra att spela in men att spela in andras samtal (buggning) är inte tillåtet (utan beslut av åklagare som då har vissa regler att föja).

Ett vanligt exempel är TV-journalister som smygfilmar eller spelar in telefonsamtal. Detta är tillåtet eftersom en av parterna känner till inspelningen eller filmningen.
 
Kortversionen:
Du får spela in samtal där du själv deltar.
Dock så är det i gråzonen om du använder dig av inspelning på ditigalt media, då det faller under PUL m.m...
Så skall du vara helt safe använder du analog inspelningsmedia...

Långversionen:
Det kan juristerna bättre än mig :)
 
OM det nu skulle visa sig att din inspelning är olaglig, ex. OM det skulle vara sant att det inte får vara en digital diktafon (detta är tydligen en omtvistad tolkning). Då är din inspelning fortfarande lika giltig som bevis i själva sakfrågan.

Din motpart som vill anmäla dig har däremot en rejäl uppförsbacke i sin beviskedja, du behöver inte erkänna att du själv spelat in samtalet, då är det upp till åklagare/polis att bevisa att du faktiskt själv har spelat in detta utan hjälp av någon annan, eftersom det knappast är en prioriterad utredning så läggs den sannolikt ned såvida du inte envisas med att erkänna något som du inte behöver uttala dig alls om (dvs, du behöver inte ljuga om alternativa tänkbara gärningsmän).
 
PUL gäller inte för privata ändamål som i fallet ovan. Journalister jobbar med största sannolikhet under ett utgivningstillstånd och behöver inte heller bry sig om PUL.
 
Hur upptäckte han att du spelade in?!
 
Inspelande utrustning brukar ge ifrån sig pip med jämna mellanrum just pg.a dessa lagar. Enklast bör dock vara att sätta på telefonen på högtalarfunktion och rigga med datorn eller ytterligare mobil. Då kan man omöjligt upptäckas.
 
PUL handlar ju om att lagra personinformation på digital form. Det är svårt att föreställa sig att en inspelning skulle vara olaglig just på grund av PUL. I så fall skulle det vara olagligt att (till exempel) fotografera människor med en digitalkamera. Om man tar bilder på en fest, måste man i så fall ha skriftligt tillstånd av alla som är med?
 
Säg åt honom "Bring it on, baby!", för du har juridiken på din sida.

Allt du hör eller ser själv kan du spela in eller filma, och du behöver inte tala om det (undantaget militära skyddsobjekt och sånt).

Tolkningen med digital inspelning och PUL är som sagt mycket omtvistad, och ännu inte prövad i rätten, men jag skulle bli mycket förvånad om den skulle vara olaglig.
 
Tack för alla svar. Även om jag inte är särskillt orolig så känns det bra att få läget klarlagt.

Det kommer säkert inte att hända något, antar att ingen jurist vill ta i frågan.

Men erfarenhetsmässigt så försöker sådana här människor med 'hot' för att få motparten att lägga sig, en del får ju stora skälvan när det börjar pratas om advokater och rättsliga årgärder. Ingen risk i det här fallet.
 
Om juridiska processer skulle dra igång så tycker jag du ska kopiera över inspelningen till ett gammaldags kassettband, Då slipper du oroa dig över PUL. PUL handlar inte om hur inspelningen görs, utan om lagringen. Om du sparar en digital ljudinspelning där personen som talar går att identifiera på rösten så omfattas den av PUL. Det är i alla fall Datainspektionens åsikt.

/Hasse
 
Troberg skrev:
Tolkningen med digital inspelning och PUL är som sagt mycket omtvistad, och ännu inte prövad i rätten, men jag skulle bli mycket förvånad om den skulle vara olaglig.
Var kan man läsa mer om detta? Förstår inte hur jag kan ha missat en sådan debatt om den nu är mycket omtvistad.

När PUL träffar privatpersoner handlar det nästan alltid om själva publiceringen av personuppgift. Det är det inte frågan om nu eftersom ingen ska publicera inspelningen. Alltså irrelevant.

Då handlar det alltså om PUL:s förbud mot att lagra och behandla personuppgifter. Jag har mycket svårt att se vad man här kan tvista om. Menar "man" att en ljudinspelning är en sådan mängd personuppgifter, dvs ett digtalt register med personuppgifter, att det skulle kräva datainspektionens godkännande?

Kalla mig dum, men vari denna tvistighet ligger förstår jag inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pj Bangkok
  • Laddar…
På vilket sätt ska du använda inspelningen? Som "stödanteckning" eller kommer du att använda hans ord på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.