Sambon råkade hitta ett litet 1700-tals hus i närheten där vi har vårt sommarställe. Huset ligger stadens centrum och är rejält eftersatt. Men sedan jag såg annonsen kan jag inte låta bli att tänka på vilket fantastiskt roligt projekt det skulle vara.

Huset är på ynka 45 kvadrat och består egentligen bara av ett rum och kök. Eftersom det är så ruksigt eftersatt och ligger i en mindre stad är priset inte så farligt. Snabbt som attan kilar ju tankarna iväg och man funderar naturligtvis på att omsorgsfullt renovera upp huset, inreda i lite tidstypisk anda, ta reda på dess historia och hyra ut under sommarveckorna. Staden satsar mycket på att locka turister så jag tror inte det skulle vara svårt att ha beläggning om priset är det rätta.

Om vi skulle köpa huset vore det alltså mest för projektet att renovera upp det och att snabbt kunna gå break even genom uthyrning. När det inte hyrs ut har vi det själva som komplement till stugan. Enbart månadskostnaden skulle hamna på ca 3000 kr per månad och till detta kommer renovering. Allt arbete står vi själva för då vi är normalhändiga båda två.

Låter det som ett fullkomligt vanvettigt projekt att påbörja nu när alla skriker finanskris, lågkonjuktur och sjunkande bostadspriser?
 
  • Gilla
Ofrol
  • Laddar…
Mikael_L
Har du brist på hobbys?, då är det väl en lika god hobby som någon annan ... :D
(Både allvarligt och skämtsamt)

Vad är din huserfarenhet sedan tidigare, kan du någorlunda säkert uppskatta arbetsinsatsen?
Är du fortfarande entusiastisk så är det väl bara att köra på, det kan aldrig, på längre sikt, vara tokigt att köpa mark, hus, fastigheter ...
 
Kan man få för många hobbies? :D Helt klart är det mycket arbete att göra, men efter att ha haft ett "ruckel" på en ö i ett par år så känns det som lyx att kunna komma ända fram till husknuten med ett bilsläp. Jag har sansat mig något men kanske kan det bli ett liknande projekt om ett par år.

Hade det inte varit för att dessa fastigheter ligger på så långt avstånd från hemorten hade det varit lättare att slå till.
 
Frågan är väl om har lust att leka hyresvärd på sommaren istället för att vara ledig, men kan man hitta rätt hyresgäster som inte ringer om allt stup i kvarten kanske det kan vara en kul grej.
 
har en liknande fråga, hoppas att det är ok att jag släpper den här.

vill ha ett hus där man kan röja, fixa o pilla... i många år :) det är ju hela nöjet att planera o fixa som man själv vill ha det..
men hur räknar man när man tittar på hus, utgångspriset el slutpriset kontra all renovering o fix med huset? Ibland känns det som om vissa hus har en del dyra renoveringar men utgångspriset är högt..
hoppas Ni hänger med på en fråga
 
Maja, det finns väl flera sätt att räkna som kan ha sina för- och nackdelar beroende på situationen.

Man kan t ex försöka tänka sig vad huset kan ha för marknadsvärde som renoverat och sen dra bort renoveringskostnaden. (Ska man tänka lite affärsmässigt bör man väl också ta höjd för ev. reavinstskatt vid framtida försäljning samt en vettig avkastning på ens eget insatta kapital.) Men blir det budgivning hamnar priset ofta över detta "orenoverade marknadsvärde" eftersom många spekulanter verkar underskatta eller önsketänka bort delar av renoveringskostnaderna. Dessutom är det svårt att uppskatta både nuvarande och framtida marknadsvärde just nu eftersom det är som det är på marknaden. Å andra sidan är väl risken för upptrissad budgivning också mindre.

Man kan också räkna ut vad man själv har råd med totalt och dra bort renoveringskostnaden, så har man sitt budgivningstak där förutsatt att man väldigt gärna vill ha just det här huset. Givetvis försöker man köpa billigare än så och givetvis bör man fortfarande försöka tänka lite på framtida marknadsvärde så att man inte hamnar i ett läge där man inte får tillbaka sina pengar vid försäljning.

Utgångspriset ska man kanske inte hänga upp sig alltför mycket på just nu, det verkar ju vara många som inte får ut begärt pris i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.