Hej, jag och min särbo är spekulanter på ett hus byggt 1972 där det är fukt och radon i källaren. Huset har dränerats på utsidan med Isodrän för ca 3 år sedan.


Byggnadsbeskrivning:
Byggår: 1972
1-plans hus med källare
Takkonstruktion: Sadeltak med råspont, papp, läkt och betongpannor Stomme: Regelvek och lättbetong
Grundkonstruktion: Betongplatta på mark med uppreglad och isolerad golvkonstruktion, betongplatta på mark med ytskikt direkt mot betongen och flytande golvkonstruktion på cellplast.
Ventilation: Självdrag
Uppvärmning: Direktverkande el, luft/luft värmepump och eldstäder Fönster: 2-glas isolerrutor och 2-glas kopplade i fönsterbågar
Fasad: Liggande träpanel
Markförhållanden: Slutande tomt

Vad tror ni, törs man gå vidare och lägga bud trots besiktningen? Vad kan det kosta om man lejer bort allt på arbete? taket behöver bytas då det aldrig är gjort, det kostar nog en slant det med, huset är på 81 kvm övervåningen och bottenvåningen på 76 kvm.


Då läget är bra så är vi trots allt sugna...
 
  • Skärmavbildning av ett utredningsprotokoll från Anticimex som listar konstruktionsbeskrivningar för olika delar av ett källarplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk planritning över källare i ett hus med beteckningar för olika rum och avvikelser noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över fuktmätningar och analysresultat med relativa fuktigheter, temperaturer och FK-värden på olika mätpunkter i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna bedöma möjligheterna till åtgärder måste man se en detaljerad sektionsritning genom källaren. Beskrivningen är för oprecis.
Grundproblemet är att källaren är inredd och därför har normala rumstemperaturer, vilket jag antar att ni vill fortsätta med.
 
Redigerat:
Det förefaller som om träreglarna ligger direkt mot betongen, vilket ger fuktöverföring från betonggolv/platta till träet (och kanske även från väggar till träreglar). Avvikande lukt är i allmänhet lika med mögel. Har ni ork att renovera så köp, men ni kommer sannolikt att få börja med att riva ut större delen av källaren. Kanske kan ni ta rum för rum, men risken är att det yr omkring mycket material och ger starkare lukt under byggtiden. Behöver dessutom innerväggar byggas om går det ju inte att ta ett enda rum i taget, men kanske en halva av källaren i taget. Allt beror ju på hur sugna ni är på just detta hus.

/Fredrik
 
Jag bor i ett hus från 72 med samma typ av källare. Inredd med uppreglade golv och utreglade väggar. Men det verkar inte vara några som helst problem. Man kan ju aldrig veta innan man rivit upp hela konstruktionen och kollar. Men vi resonerar som så att så länge det inte är några symptom i form av lukt eller annat så är det väl lika bra att låta det hela vara.

Radon hade vi också i källaren. Men jag satte dräneringsledningarna runt kåken under ett mkt svagt undertryck med hjälp av en fläkt Sedan försvann all problematik med radonet. Den åtgärden kostade i princip 0 kr och tog ca 30min att installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.