Jag vet inte var denna fråga hör hemma, så jag skriver den - som en fråga...

Vi har en liten trång hall i vinkel, och jag funderar på att sätta upp så mycket speglar från golv till tak som jag får in. Hallen är nytapetserad av en amatör (mig) och ger väl en del övrigt att önska, så en del mistor kan kanske döljas med stora speglar... - Men vilken typ av speglar ska jag satsa på, och hur ska de monteras? Huset är i blåbetong med tegel utanpå, så jag tror inte väggarna rör sig så mycket.Jag vill dock inte ha speglar som lossnar och far i golvet...

All hjälp och alla tips mottages med tacksamhet! :D
 
J JacquesHenrik skrev:
Vi har en liten trång hall i vinkel, och jag funderar på att sätta upp så mycket speglar från golv till tak som jag får in.
Jag tycker inte att det låter som en god idé.
Det kommer nog snarare att se konstigt ut med speglar på alla väggar.
Som lustiga huset ungefär.
Varför inte hänga upp en almanacka, en whiteboard-tavla och en liten korg för mobiltelefoner och andra småsaker i stället för att dölja skavankerna i tapeten?
En helkroppsspegel, kanske 1,5 x 0,5 meter, räcker.
(Vi har en ca 45 x 120 cm spegel i hallen, och det räcker för att se sig själv från topp till tå)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker inte att det låter som en god idé.
Det kommer nog snarare att se konstigt ut med speglar på alla väggar.
Som lustiga huset ungefär.
Varför inte hänga upp en almanacka, en whiteboard-tavla och en liten korg för mobiltelefoner och andra småsaker i stället för att dölja skavankerna i tapeten?
En helkroppsspegel, kanske 1,5 x 0,5 meter, räcker.
(Vi har en ca 45 x 120 cm spegel i hallen, och det räcker för att se sig själv från topp till tå)
Jo, men om hustrun nu VILL (verkar inte förhandlingsbart, och ska inte vara buktiga Lustiga Huset - speglar) ha speglar, så optionen är liksom inte "OM" utan "HUR", då har jag väl tror jag låst på problemet...! :cool:
Men om Ni har EN spegel, var har Ni hittat den, och hur är den fastsatt i väggen...? :D
 
BirgitS
Ikea har ju den här som är 78x196 cm: https://www.ikea.com/se/sv/p/hovet-spegel-aluminium-50038213/
Med flera sådana och så där tunna ramar så blir det ju nästan som att tapetsera med speglar.

Lots är helt ramfri men eftersom de är rätt små blir det rätt många linjer man ser i stället: https://www.ikea.com/se/sv/p/lots-spegel-39151700/
Kan nog vara bäst att fästa några sådana på någon skiva som man sen skruvar upp på väggen. Verkar inte vara säkerhetsglas så man bör nog undvika att ha dem längst ner där ett barn kan ramla in i dem.

Sen kan du nog prata med någon glasmästare i närheten också.

Är det möjligt att sätta upp i betongen med betongplugg och skruv?
Tegel kan vara lite besvärligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har ju den här som är 78x196 cm: [länk]
Med flera sådana och så där tunna ramar så blir det ju nästan som att tapetsera med speglar.

Lots är helt ramfri men eftersom de är rätt små blir det rätt många linjer man ser i stället: [länk]
Kan nog vara bäst att fästa några sådana på någon skiva som man sen skruvar upp på väggen. Verkar inte vara säkerhetsglas så man bör nog undvika att ha dem längst ner där ett barn kan ramla in i dem.

Sen kan du nog prata med någon glasmästare i närheten också.

Är det möjligt att sätta upp i betongen med betongplugg och skruv?
Tegel kan vara lite besvärligt.
Jag tror inte det är några problem med att borra, plugga och skruva! Jag skruvade ner bl a en hatthylla med mega-stora pluggade skruvar, så det tror jag väggarna fixar! Innerligt tack för Din hjälp! Ska kolla med IKEA! Vi har EN glasmästare här nere i Skåne värd namnet, men han är helt överlupen av arbete, så väntetiderna är enorma...Skicklig är han dock... :D
 
Sådana här speglar utan ram, som man kan pussla ihop så det passar, tycker jag är trevliga.
Vi har dem i våra tvätt/toa/duschrum:
Ramfri spegel monterad på vägg i tvättstuga med synliga klammer och reflektion av interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramfri spegel i ett badrum med reflektion av handfat och dusch samt en kruka med röda blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns liknande på Jula:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/badrumsinredning/speglar/spegel-434207/
De säger dolda fästen, men annars funkar sådana här klammer bra:
0_723104_7.jpg
 
:rolleyes::cool:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sådana här speglar utan ram, som man kan pussla ihop så det passar, tycker jag är trevliga.
Vi har dem i våra tvätt/toa/duschrum:
[bild]
[bild]
Finns liknande på Jula:
[länk]
De säger dolda fästen, men annars funkar sådana här klammer bra:
[bild]

Helt perfekt! Var lite åt det här hållet jag tänkt mig! Fästena begriper jag hur man får i väggartna, men hur får man spegeln i fästena...? Där finns säkert monteringsanvisning, men ge mig gärna om Du kan en lite kort beskrivning: Slajdar man in spegeln underifrån i fästena? Nä, det funkar ju inte, för då kan man inte fästa den undre spegeln... Antingen är jag trött eller korkad, eller båda...:rolleyes::oops::cool:
 
De undre fästena, som speglarna står på är fasta, ej ställbara.
De sätts några cm in från varje sidokant på spegeln, och spegeln ställs i dem.
Så kan man rita på väggen var sidokanterna och toppkanten möts,
Och spegeln ställs ner.
Därefter fäster man de övre hållarna, som är fjädrande, några cm ner från överkant spegel,
en vid varje sida.
Och när man monterar spegeln sedan ställer man den i de nedre hållarna,
och drar isär de övre så spegeln kan tryckas in på plats,
och sedan får hållarna fjädra tillbaka och håller spegeln säkert.
Mycket enklare än det låter här :)

Det här tycker jag verkar lurigare, inga möjligheter att ångra sig:
 
  • Gilla
JacquesHenrik
  • Laddar…
KnockOnWood: Perfekt igen - och stort tack!:D:D
 
J JacquesHenrik skrev:
KnockOnWood: Perfekt igen - och stort tack!:D:D
Jag rodnar :oops:
Och hoppas att vi får se resultatet snart!
 
  • Gilla
JacquesHenrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.