Hej, det är bokat att en firma ska lägga papp på mitt tak, svetsad asfaltspapp. Han vill att jag förbereder vissa saker bla lägga underlagspapp. Han säger att det ska vara en speciell underlagspapp för asfaltspapp, men jag fattar inte vilken jag ska välja. Jag har pratat 2 ggr med honom om det men inte varit helt koncentrerad eller trodde att det skulle bli ett bekymmer, så jag vill helst inte ringa en gång till :)
Jag har lagt en papp redan. Hade tänkt ha plåt, men nu blir det papp så vad jag förstår behöver jag byta. Jag har inte lust att lägga pengar på den allra dyraste men vill ha en godkänd. Kan ngn se om Byggmax har en som funkar?
Det står inget om detta när man läser på de olika pappen att ngn skulle vara speciellt lämpad för att vara under asfaltspapp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
All traditionell underlagspapp fungerar så har du lagt sådan är det helt lungt, den största skillnaden mot plåt är då att fotplåten ska ligga ovanpå underlagspappen och inte under som med plåt.

Lättvikts underlagsdukarna är tveksammare men det går fortfarande att lägga papp på.
 
Rickard. Rickard. skrev:
All traditionell underlagspapp fungerar så har du lagt sådan är det helt lungt, den största skillnaden mot plåt är då att fotplåten ska ligga ovanpå underlagspappen och inte under som med plåt.

Lättvikts underlagsdukarna är tveksammare men det går fortfarande att lägga papp på.
Ok jag vet inte exakt vilken typ jag har. En snickare lade den men den är tjockare svart papp. Lite tjockare mjuk typ.

Ok jag får ändra fotplåten oavsett. Tack

Det är inte säkert takläggaren såg min papp för när han var på plats var det plåt över, men är det konstigt om jag skulle be honom köra på detta? Han får väl säga nej igen isf så får väl jag ta bort den.

Om jag då behöver ta bort den, vad är det jag ska köpa?
 
Rickard.
Bild!

Ett lätt sätt att skilja på dom är bredden på rullen, underlagspapp är 60-70cm breda medans duk är minst 1m.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Bild!

Ett lätt sätt att skilja på dom är bredden på rullen, underlagspapp är 60-70cm breda medans duk är minst 1m.
Ok min är garanterat över 70cm. Minst 1 meter men jag är inte hemma nu så vet inte exakt
Men duk innebär bättre?
 
Rickard.
J tibello skrev:
Men duk innebär bättre?
I detta fall tvärt om då underlagsduk är tunn, smälter lätt hål och kan dessutom börja brinna om man är lite oförsiktig.
 
Rickard. Rickard. skrev:
I detta fall tvärt om då underlagsduk är tunn, smälter lätt hål och kan dessutom börja brinna om man är lite oförsiktig.
Jag ska kolla hemma. Min känns inte tunn utan jag blev förvånad att den kändes så tjock, men ska kolla närmare hemma. Tack
 
Rickard. Rickard. skrev:
I detta fall tvärt om då underlagsduk är tunn, smälter lätt hål och kan dessutom börja brinna om man är lite oförsiktig.
Såhär ser min duk/papp ut. Den är 100cm bred & tjock i materialet.
Vad är det? 😊
 
  • Svart rulle av papper eller tyg på ett trägolv framför en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är T-tak EVO är jag rätt säker på. Oavsett är det fel. Du ska ha Icopal Micoral eller likvärdig papp.
 
Rickard.
T-tak evo känns inte tjock alls och väger typ 500-600g per m2, kan det vara den dyra varianten som väger 1800g per m2? Jag vet inte vad den heter men är det den senare kan man absolut lägga papp på den även fast det inte är 100% enligt rekommendationerna.
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Det där är T-tak EVO är jag rätt säker på. Oavsett är det fel. Du ska ha Icopal Micoral eller likvärdig papp.
Ok vet du vad motsvarig på byggmax heter? Det är där jag kör fast. :)
 
Rickard. Rickard. skrev:
T-tak evo känns inte tjock alls och väger typ 500-600g per m2, kan det vara den dyra varianten som väger 1800g per m2? Jag vet inte vad den heter men är det den senare kan man absolut lägga papp på den även fast det inte är 100% enligt rekommendationerna.
Jag upplever den som tjock, typ som sådan foam man lägger under parketten i tjocklek & även skumliknande material typ. Inte tunn papp.
Ok jag förstår tack
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Det där är T-tak EVO är jag rätt säker på. Oavsett är det fel. Du ska ha Icopal Micoral eller likvärdig papp.
Funkar den här: https://www.byggmax.se/underlagspapp-122
?
 
J tibello skrev:
Funkar den här: [länk]
?
Ja den funkar under riktig papp👍
 
Mikipedia Mikipedia skrev:
Ja den funkar under riktig papp👍
Perfekt!
Oavsett vilken lutning (läs under 3gr)

Jag håller på att höja lutningen innerst där den är sämst. När plåten & läkten försvann kan jag vinna några cm.
Lägger osv-skivor över klossar.
Osäker dock på hur balkongen under ser ut. Kan trallen vila direkt på skivan/pappen?
Och hur högt kan trallen i överkant hamna som högst? Funkar den röda linjen jag gjort mot tröskeln?
 
  • En borr, verktygslåda, måttband på OSB-panel, hemfixarprojekt eller reparation inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i rum, trägolv, soligt, öppen dörr, fönster, verktyg på fönsterbrädan, spatier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.