Jag ska göra ett slätt innertak och har fått upp skivorna. Nästa steg är spackling och jag var nere på bygg-ole idag och tänkte börja shoppa lite.

Dom hade en spackel på 20cm som dom kallar "skarvspackel". Jag hittar inte just den dom hade men den såg ut såhär:
http://flugger.se/Faerg/Maaleriverktyg/Spacklar/Skarvspackel(9350 PR).aspx
http://www.anza.se/sortiment/tools/spacklar/skarvspackel~p8639

Den verkar bara finnas i 20cm och jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av en sådan?

Jag tänkte att man kör vanlig bredspackel som man bockar kanterna på för att slippa streck, 15/25/35 och går bredare och bredare för varje lager.

Vilket är bäst? Finns det någon poäng i att kombinera brudspackel med en sån här böjd variant?
 
Aldrig hört talas om en skarvspackel, kör vanlig bredspackel, inga kanter behövs bockas, själv brukar jag köra 25cm som allround
 
Jag fortsätter i denna tråd eftersom jag har en fråga som rör vilket spackel jag ska använda var

Jag har köpt alcros skivspackel+handspackel+finspackel. Att skivspackel ska användas för försänkta långkanter och att pappremsan ska tryckas i vått spackel är solklart. Men vilket spackel ska jag använda till fasade kortsidor där remsan ska limmas fast först efter torkning+slipning? Och vilket spackel till skruvskallar mitt på skivorna?
 
Tråden handlar om verktyget spackel, men kan svara med min uppfattning. Obs ej som yrkesman, har spacklat en bostadsrätt och tre av rummen hittills i huset

Skarvremsa suger fukt, därför är skarvspackel blötare.
Efter skarvspackel kör jag allt med samma vanliga finspackel.
Hade jag fått slut vanligt och haft en hink skarvspackel tillgängligt hade jag säkert kört med det också på resten
 
Om du ska limma tvärskarvarna kan du ju lika gärna limma alla skarvar, betydligt lättare om man är ovan, sen kan du köra 2-3 gånger med vanliga medium handspacklet, men som svar på frågan, sätt remsan i skarvspacklet spackla resten med handspacklet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.