Tänkte höra med er om man kan göra så här..

Har en ny trekammarbrunn med markinfiltration, har aldrig funnits någon toa eller avluftningsrör för avloppet i huset tidigare.

Det är en gammal sommarstuga med torpargrund, som jag förstått det måste man ha en luftning med 110 rör, upp över tak, från stamledning spikrakt upp. Blir jäkligt bökigt att få till snyggt som jag ser det då vi inte kan/vill bygga in det i någon vägg.. Men...

Dessa vakuumventiler som finns, om jag drar ett 75rör från stamledningen upp under diskbänk och monterar en vakuumventil. Och om jag sedan drar ett 50rör från stamledning strax för toalett ut genom grund, snett vinklat upp, en 90böj på utsidan och rakt upp längs ytterväg, 50 cm över tak.

Avloppet har Toa,dusch,tvättställ,diskho och tvätt på kopplat, 18-20 m rör under huset totalt.

Skulle detta duga som avluftning ?
Vad kan det bli eller blir det för problem?
Förstör man något med infiltration eller dylikt...

Mvh
 
använd INTE vakumventil , avloppet ska lufta över tak
 
Men jag tänker mig att jag använder båda för att jag har ett 50 rör istället för 110.

Vad blir det för fel om jag Inte luftar över tak...
 
Du kan få mer lukt vid trekammaren om du inte luftar över tak, du får ingen
skortenseffekt som suger upp lukten över taket. (Så har jag förstått det)
-Ligger trekammaren avsides så behöver inte det vara ett problem...

110-Dimensionen för avluftning utomhus är för att den inte skall frysa igen av
invändig kondens, kan du isolera röret så kanske det går bra med mindre?

-Börja med en vacumventil inomhus, störs du av lukten vid trekammaren,
så fundera vidare på utvändig avluftning... (Det är mitt amatör-råd)
http://www.vavatten.se/sma_avlopp/lukt.html
 
Ligger trekammarbrunnen avsides i sig kan du ju ha en avluftning direkt på brunnen. Det lär lukta asgam där, men då får det väl göra det då.

Då blir ventilens syfte i huset bara att se till att du inte får baksugsproblem med vattenlåsen när du använder avloppet, och till det borde en vakuumventil fungera ypperligt.
 
Problemet löst nu, vart 75rör upp över tak..

tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.