Jag ska i vår låta gjuta en 75m2 platta till ett garage.
Jag ska ha 2x100mm S100 isolering under betongen.
Mitt i plattan ska det göras en "grop" på 1,4 x 1,7 x 0,11m där en saxlyft sedan skall sänkas ner, tanken är att saxlyften skall vara en del av golvet i nerfällt läge och således inte ta någon plats alls.

Under denna "grop" blir det endast ett lager isolering av kvalitet S200.

Jag undrar om jag helt enkelt kan göra en låda i tex plywood som har samma mått som gropen skall ha och förankra denna låda ordentlig i marken och armeringen (den får ju inte flyta upp under gjutningen) och sedan få betongen att flyta ut under hela lådan?
Betongen blir ju 9cm tjock under lådan och jag undrar om det går bra att vibrera in betong i en sådan passage med bra reslutat.

Det är klart att det inte vore några problem att efter gjutningen bryta bort lådan och bättra på i gropen om betongen inte fyllt ut perfekt, där nere spelar det ju ingen roll vilken ytfinhet det blir på betongen.

Vad tror ni, kommer det gå bra att få den att flyta ut under hela ovanstående låda?
Det blir standard C28/35 betong.
 
Skulle själv gjuta golvet i gropen och sedan mura upp väggarna med leca eller ev gjuta dem separat. och sist gjuta det vanliga golvet. Låter omständigt att försöka få till golv och grop i sammband med gjutningen av det andra.
 
Min första tanke var att göra just så, men sen när jag räknade på att det behövdes blandas nästan 0.3M3 betong för detta så kom jag på att det kanske skulle gå att samordna med den övriga gjutningen och slippa detta extra moment.
 
Med fullflyt kommer det säkert att gå bra. Frågan är dock om det går att hålla kvar formen. Som du säger är risken stor att den flyter upp. Det är nog säkrast att gjuta golvet först.
Jag vill däremot komma med ett tips. Lägg avlopp till gropen. Vi har lyft många snöiga bilar och vatten har blivit stående och förstört automatik i liften.
 
  • CIMG3172_edited.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort precis det du vill göra.

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/90366-garagebygge-i-nossebro.html

Lustigt nog så har jag ju inte lagt upp just bild på det men jag har det så maila mig så kan jag skicka över bilder med formen och armeringen och hela klabbet.

Vi gjorde en form i 2" som skruvades med vinklar har jag för mig och sedan stämpades på mitten för att inte sacka när vi gjöt. Avlopp i botten på ena gropen och så kommunikation i VVS rör för kablar till hydraulik och el drogs ut till väggen.
 
Skall nog gå bra men FF tillsats i betongen så är nog risken att hela hängformen fylls underifrån.
Fixera formen ordentligt och fyll inne/ute och vibba försiktigt.
 
Tack för alla tips!

Beppo: du har PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.