Hej,

Har ett badrum på 2,10 x 6,0 meter som vi skall börja "bygga". Det är alltså gjutet platta och väggar finns men invändigt måste allt göras klart dvs flytspackla, klinkra, klä in väggar, inredning med mera. Nu har vi funderat lite på hur vi vill ha det och kommit fram till att vi vill ha både dusch och bad i badrummet. Som tur är så har förre ägaren( som påbörjat renoveringen) gjutit in golvbrunnar i båda ändarna av rummet. Tanken nu är alltså att ha dusch i ena änden, och badkaret i andra änden. Badkaret kan bli ett hörnbadkar med beroende på utrymmet, måste mäta lite mera :) Bifogar en mycket mycket enkel skiss ;-)
(Toaletten kan ej flyttas då avloppet är gjutet i golvet)

Tittar man vid duschdelen så vill jag gärna ha takdusch samt handtag och antingen en kaklad vägg säg 120mm tjock med spotar eller annan belysning i sidorna, eller en glasvägg ( mörkad) som delar av duschdelen mot resten av rummet. Man skall kunna gå in från båda sidor av "väggen" tänkte jag. Nu undrar jag var man kan beställa en sådan typ av glasvägg och vad man skall tänka på gällande valet av glas, klassning på det med mera? Fästena för det gör vi enkelt på jobbet( lasermaskiner och plåtfabrik) så vi slipper borra i golvet , det skall fästas utan åverkan på klinker.

För att förklara lite på skisen så är det uppifrån sett duschdelen, sedan dörr på vänster sida, handfat med skåp/speglar, toaletten och sist ett badkar rektangulärt eller hörn beroende på som sagt. På höger sida av rummet blir det nog inget alls för där finns två fönster, möjligtvis låga skåp som även blir typ bänkar att utnyttja.
 
  • bad ex.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort något liknande. Delade av mellan inkaklat badkar och dusch med en glasskiva.
Jag gick till vår lokale glasmästare och beställde ett härdat glas. De vet vilken tjocklek du skall ha på glaset.
Köpte de aluminiumlister som de rekommenderade och limmade fast aluminiumlisterna med våtrumssilikon utan att borra.
Mycket smidigt. Har funkat utan problem i 16 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.