Hej om man skall ta in priser på ombyggnad/tillbyggnad
är det då lämpligast att speca ett u-värde på en vägg eller en fullständig material spec i ordnings följd. panel utegips osv.
eller kan man hänvisa till hus ama?
skall ta in pris på utbyggnad för badrum på 15m2
som skall stå på plintar och ha en balkong (terass) på taket.
är det någon som orkar hosta upp en spec på rak arm eller komma med några tips. eller material erfarenheter?

Man vill ju inte jämföra äpplen och päron..

 
upp
 
egerskog skrev:
Hej om man skall ta in priser på ombyggnad/tillbyggnad
är det då lämpligast att speca ett u-värde på en vägg eller en fullständig material spec i ordnings följd. panel utegips osv.
eller kan man hänvisa till hus ama?
skall ta in pris på utbyggnad för badrum på 15m2
som skall stå på plintar och ha en balkong (terass) på taket.
är det någon som orkar hosta upp en spec på rak arm eller komma med några tips. eller material erfarenheter?

Man vill ju inte jämföra äpplen och päron..

Kklart du kan hänvisa till husama men då måste du säga i beskrivningstexten att "Denna beskrivning ansluter till AMA 98" då får du med samtliga AMA och inte bara hus utan även rör, el, styr osv....
Sedan skall du lägga in rätt rubrik för rätt byggdel också. Och inte skriva något efter AMA koden för då gäller din text och inte AMA.

Och angående U-värde så visst vill du det men nej jag skulle bifoga ritning med väggtjocklek och specad tex gips. osb, 45*170 osv....

En viktig grej om du använder ama är att börja från rätt hål dvs från början. Sedan måste du ta med ALLT då menar jag ALLT annars kommer ÄTA-jobben som ett brev på posten...Var noga i anbudsförfrågan. Sedan så skickar du med ritningar om inte du överlåter det på entreprenören (TotalEntreprenad). Bifogar du ritningar så står du för riktigheten i handlingarna och finns där brister så kostar det pengar, jag skulle inte va sen med att skicka ÄTA-jobb på en bristfällighandling... Sen att man kan vara bussig mot privatkunder och påtala brister är en annan sak. Iofs styr väl det i konsumentlagen och grejjer....
 
Var får man tag i AMA-böckerna? Finns de bara att köpa?
 
japp å dem är svindyra kolal hos svenskbyggtjänst... Eller så lånar du på biblan...Gratis å najs...
 
Aha..biblan...den resursen glömde jag helt...
 
Följd fråga ?
Vid till byggnaden sitter det eternit fasad kan man låta den sitta kvar bakom blivande inner vägg eller måste den bort det kann väl bli dyrt. ??
 
Ta bort eterniten själv. Se bara till att du har bra andningsmask när du gör det. Och så kan det kanske vara bra att inte låta kläderna komma in i huset efteråt.

Kolla också var du får deponera plattorna (de skall packas i plastsäckar medan du har skydd på dig). I många kommuner får man "hushållsdeponera" en mindre mängd utan kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.