Har förstått att SPC är systemet jag ska ha. Frågan är bara om jag kommer kunna sätta igång så smått på egen hand eller om jag måste få det installerat. Renoverar huset och skulle temporärt vilja koppla in larmet med någon enstaka rörelsesensor, någon magnetkontakt och kanske brandvarnare. På så vis hoppas jag också lära mig en del och upptäcka om det är realistiskt att installera larm i hela huset på egen hand eller om hjälp är ett måste. Jag hittar ingen riktig guide för att komma igång med alla delar helt från start men har förstått att tråden Larmskola är matnyttig. Jag har hyfsat bra koll på teknik i största allmänhet men absolut ingen nörd med stora kunskaper :)

Min fråga är alltså: Kommer jag lyckas få igång en basic-installation utan att slita mig flint?
 
JA!

Skulle vilja påstå att du får igång en enkel installation på en kväll. Det som kan vara mindre uppenbart är sådant som hur man ska koppla/ställa in utesiren/blixtljus. Att få igång MAP, någon PIR, kontakter och sådant är väldigt rättframt.

När jag gjorde det kände jag att det var lugnt, har pillat en del med DSC-larm osv. Likväl byggde jag upp en testuppställning löst på ett bord först bara för att kunna labba och förstå systemet.
 
Om du läser och förstår inkopplingsanvisning för centralen och alla produkter kan du koppla, kan du datorer och förstår hur det hela funkar kan du programmera
 
Tack för ditt svar. Nu har jag inte köpt något än och några inkopplingsanvisningar har jag inte sett. Kommer de med centralen vid köp?
 
phl skrev:
JA!

Skulle vilja påstå att du får igång en enkel installation på en kväll. Det som kan vara mindre uppenbart är sådant som hur man ska koppla/ställa in utesiren/blixtljus. Att få igång MAP, någon PIR, kontakter och sådant är väldigt rättframt.

När jag gjorde det kände jag att det var lugnt, har pillat en del med DSC-larm osv. Likväl byggde jag upp en testuppställning löst på ett bord först bara för att kunna labba och förstå systemet.
Skönt att höra. Blir nog till att leta upp något lämpligt ställa att införskaffa prylarna på o så till. Två kvällar skulle vara helt ok!
 
Hade inte letat någonstans. Känns iaf bra att veta att det finns där ute. Ska grotta in mig lite nu och mer sedan när jag handlat. 👍
 
Jag satte upp mitt eget larm och skulle väl säga att det är medelsvårt, men om du bara tar dig tid att läsa och följa instruktionerna som kommer med så räcker det med lite teknisk grundkunskap.

Jag kopplade först ihop larmet på köksbordet och det tog en timme eller två att koppla in batteri, map och en pir, konfigurerar systemet genom webbgränssnittet och verifiera att det fungerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.