Jag var uppe hos en kollega i helgen, han har en gammal gård i hörby med en gammal bykstuga. Enkel brits av furu, en ordentligt gammal kamin och någon slags byk-kar därtill. Putsade tegelväggar, ingen el och bara så sjukt mysigt! Mörk äng och skog utanför, en fotogenlykta utanför fönstret. Det är väl nån spygatt ut till naturen men thats it!

Blev så inspirerad av detta "vi skiter väl i fuktproblem eller att göra ett speciellt rum för bastu" att jag vill göra något liknande hemma. Vi har ett förråd av lättklinkerblock på 30kvm som med lätthet hade kunnat delas av med en bastu i ett hörn. Lite sugen på att ett vedeldat aggregat med vattenbehållare och en ränna ut i backen (eller möjligen om man drar dit avlopp för att följa regler). Nån gammal bänk som lav och behandla betonggolvet med något dammbindande, kanske en trall på golvet för kalla fötter.

Vi har en ångbastu inomhus, men detta skulle bara vara för speciella tillfällen, när man har tid att elda i en timma och bara gå och vänta.

Funkar det eller är det att göra det för enkelt för sig, måste man regla upp ytterväggarna med luftspalt och ha klinker på golvet och lättstädade lavar?

Det är såklart att det blir bättre om man gör efter alla konstens regler, men jag är nog lite sugen på det rustika... Ja eller Nej?
 
lavin skrev:
Jag var uppe hos en kollega i helgen, han har en gammal gård i hörby med en gammal bykstuga. Enkel brits av furu, en ordentligt gammal kamin och någon slags byk-kar därtill. Putsade tegelväggar, ingen el och bara så sjukt mysigt! Mörk äng och skog utanför, en fotogenlykta utanför fönstret. Det är väl nån spygatt ut till naturen men thats it!

Blev så inspirerad av detta "vi skiter väl i fuktproblem eller att göra ett speciellt rum för bastu" att jag vill göra något liknande hemma. Vi har ett förråd av lättklinkerblock på 30kvm som med lätthet hade kunnat delas av med en bastu i ett hörn. Lite sugen på att ett vedeldat aggregat med vattenbehållare och en ränna ut i backen (eller möjligen om man drar dit avlopp för att följa regler). Nån gammal bänk som lav och behandla betonggolvet med något dammbindande, kanske en trall på golvet för kalla fötter.

Vi har en ångbastu inomhus, men detta skulle bara vara för speciella tillfällen, när man har tid att elda i en timma och bara gå och vänta.

Funkar det eller är det att göra det för enkelt för sig, måste man regla upp ytterväggarna med luftspalt och ha klinker på golvet och lättstädade lavar?

Det är såklart att det blir bättre om man gör efter alla konstens regler, men jag är nog lite sugen på det rustika... Ja eller Nej?
Det du beskriver är en bastutyp som man ganska ofta träffar på i Finland och då på landsbyggden, och många av dem tror jag inte ens är isolerade.
Men i ett vanligt bostadshus skulle jag nog tvekat till det.
 
Förrådet är en fristående byggnad. Så tokig är inte ens jag =)
 
Jajamen, då skulle jag våga mig på det. Men bykkaret skippar du väl :)? Och du får ladda med en del ved för det är ju lite kubik att värma, men tar du ett vedaggregat och hyfsat med sten i så tål det ordentlig vattenkastning (tolka mig rätt) och då räcker ju att hålla lägre temperatur runt 70-80grader.

Glömde tilägga att den senaste bastun jag besökte var något liknande där den andra hälften var lite av rustikt omklädningsrum/relax som även gick att använda som nödgästrum.
Men där värmde man också vatten i bykkaret för diskning, mm, då man inte hade varmvatten i huset.
 
Redigerat:
Det är alltså uppvärmningstiden som kan vara nackdelen? Tanken är att den ska vara rätt så stor också, för 6-8 personer så det får väl bli ett jätteaggregat. Det ska ju helst inte ta mer än en timma innan det blir klart. Känns som att det kan spåra ur annars.
 
Hade i stort sett ändrat mina planer och tänkt regla upp och isolera som vanligt folk när sambon messar att block till innerväggar är fixade och murningshjälp är bokat till lördag. Ibland så faller ens förslag i bättre jord än vanligt... kan det vara vintervädret som motiverar tro?

Jag har kollat ytterväggarna närmare, det är lättbetongblock med tjocklek 15 cm, dvs samma U-värde som 40mm mineralull. Behöver man verkligen räkna väggarna som oisolerade i detta fall? Ok att uppvärmningen är annorlunda under en längre tid, men det stationära är ju detsamma. Har sett en Mirva med vattenbehållare som jag tycker ser trevlig ut till ok pris som tar upp till 18m3. http://www.bastubutiken.se/produkter/Bastuaggregat-Mirva-ES-12-14-kw-med-vattenbehållare_800

Volymen är 12m3, väggarea ut 10kvm, fönster 1kvm, alltså 23m3 om man räknar strikt. Tänker att väggarna motsvarar åtminstone 50% av rekommenderad isolering, dvs 18kvm. Önsketänkande?
 
lavin skrev:
Hade i stort sett ändrat mina planer och tänkt regla upp och isolera som vanligt folk när sambon messar att block till innerväggar är fixade och murningshjälp är bokat till lördag. Ibland så faller ens förslag i bättre jord än vanligt... kan det vara vintervädret som motiverar tro?


Volymen är 12m3, väggarea ut 10kvm, fönster 1kvm, alltså 23m3 om man räknar strikt. Tänker att väggarna motsvarar åtminstone 50% av rekommenderad isolering, dvs 18kvm. Önsketänkande?
Får inte ihop dina siffror??
Men räcker aggregatet inte riktigt får du elda lite tidigare i det, om det inte är helt feldimensionerat.
 
Om det är enda problemet så är det ju lugnt. Kollade vidare och hittade ett med vattentank och kapacitet för 20m3, då är det inte helt avgörande. Skrev fel i enheterna sist, så det var rätt svårtolkat!

12m3 rum + 10m3 för vägg + 1m3 för fönster = 23m3
12m3 rum + 5m3 för vägg + 1m3 för fönster = 18m3 då har jag bara kompenserat för halva väggytan, eftersom lättbetong faktiskt isolerar det med.

Tack för ditt intresse, återkommer med bilder på lördag!
 
Ber om ursäkt, men du skriver kubikmeter på alla mått?
Men rent praktiskt så räkna ut volymen och sedan tar du ett aggregat större utifrån att du har dåligt isolerat.
Men som sagt med vedeldat kan man ju få skaplig effekt om eldar lite extra, ett rött kaminrör värmer ju det också ;-)
 
Japp, för jag läste på en sida att 1 kvm fönster ger 1m3 tillägg. Jag fick dock svar från bastupunkten att det ska räcka med ett Misa som tar 20m3. Nu verkar det dock som att blocken kommer stå omurade i förrådet ett år till. Sambon fick kalla fötter =) när vi räknade ihop totalbudgeten. 16.000 för aggregat, skorsten och vattenbehållare och 15.000 för övriga delar är lite för mycket på en leksak. Även om den är spartansk. Jag trodde att vi skulle lyckas hålla det under 10 men det blir mer när man läser på, och vill ha det rätt så ok ändå. Men planen är utarbetad nu iallafall och är redo när vi blir klara med resten av huset. Inspirationen kommer vara något liknande det här: http://www.skonahem.com/inredning/kok-bad/badhuset-hemma/

Hittade en campingdusch a la båt som jag tror kommer fungera perfekt!
 
  • bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
man kan spara ganska mycket på att köpa någon annan stans än Bastupunkten...
tex. i Finland Snabbgoogling gav följande; http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=4693

ca. 11 papp komplett med vattenvärmare + skorsten. Går säkert att hitta någon lusentapp till om man googlar lite mer.

google translate har blivit ett bra alternativ numera när det gäller översättning från ugriskan :cool:
 
  • harvia_legend240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser mkt lockande ut men jag hittar ingen som levererar utanför finland?
 
Hornbach säljer också Harvias produkter.
 
K-Rauta säljer också Harvias produkter. Kanske inte till samma priser...
 
Blev det någon spartansk bastu?
Bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.