Har en IVT Greenline 14 kW som värmer våra 315 m2. Redan vid installationen för två år sedan så stängde jag av elpatronerna. VP har haft kapacitet att värma huset fram tills kylan slog till för en månad sedan. Då jag fick krypa till korset och koppla in patronerna.

Frågan är om jag egentligen sparar el på att ha elpatronerna bortkopplade. Med bara VP (utan patroner) går pumpen kontinuerligt vid temp under -5 men med patronerna inkopplade blir drifttiden betydligt kortare. En annan effekt är att inkommande temp från hålet blev ca 0,5 grad högre när jag kopplade in patronerna. Jag antar att det beror på att borrhålets temp hinner överföras till köldbärarkretsen bättre vid kortare drifttider. En högre inkommande temp borde förbättra effektiviteten i VP.

Ligger det något i min tanke att bortkoppling av elpatroner inte nödvändigtvis leder till lägre elförbrukning? (Jag klarar temperaturen i huset med bara VP ned till ca -15 grader)
 
Du sparar el med patronerna avstängda. Däremot så kan du få ett problem när din pump ska köra extra uppvärmning av VV-beredare för att undvika legionella (om den har inbyggd beredare) då den troligtvis inte kommer upp i tillräcklig temperatur.
De flesta äldre värmepumpsystem bygger på att elpatronerna ska stötta vid temperaturer under -5 till -10 (lite beroende av var du bor i landet).
 
Klarar du värmebehovet utan elpatroner så ska dom inte va på, En pump kan inte ge sämre verkningsgrad än elpatronerna..
Förmodligen är tempen då elpatronerna ska gå in feljusterad, Om pumpen går 24/7 ska väl ändå bara patronerna spetsa så behovet täcks men själva pumpen ska väl fortsätta gå 24/7
 
Du behöver ju inte koppla ur dom helt (om du är bortrest och kompressorn havererar så är de ju bra om elpatronerna kan gå).

Du kan däremot gå in i menyerna och ställa in tiden hur länge värmepumpen måste kalla på eltillskott innan den får de! Standard är 60min. Jag ändrade min till 300min för att se hur länge den klarade sig utan eltillskott.

Rörmokaren som installerade min värmepump sa dock att det inte är helt bra att göra så, värmepumpen måste då belastas hårdare, och så är det visst risk att man "kör slut" på borrhålet.

Om pumpen är dimensionerad rätt så kommer den inte behöva köra el speciellt många timmar / år ändå.

Angående höjningen av vattentempen för att förhindra legionella så behövdes det tydligen ej på min värmepump. Den klarar av att göra nog varmt vatten utan EL (jämfört med äldre värmepumpar som krävde denna periodiska höjningen av vattentempen)
 
Redigerat:
risken för legionella är obefintlig i en villa som förbrukar 100+liter per dygn..bara nonsens.
sätt börvärde på varmvattnet så lågt som möjligt(med avseende på komfort vid dush o bad. öka även kopplingsdiffen för varmvatten, vilket medför färre start stopp.
 
Börvärdet för varmvatten har inget med legionellaskyddet att göra, men jag kanske missuppfattat skrivningen.
Börvärdet för varmvatten kan du "normalt" uppnå utan att elpatronerna går in. Däremot så klarar merparten av de värmepumpar som installerats inte att köra upp tempen till 60-65grader t.ex. var 14:e dag utan stöd av elpatronerna.
Sedan håller jag med om att sannolikheten kanske inte är så stor för tillväxt i ett villasystem, men varför chansa då det är marginella kostnader.
Jag är ingen expert, men åker jag iväg 2-4 veckor på semester så blir vattnet åtminstone vid ett tillfälle uppvärmt för att döda ev. bakterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.