Jo.

Allt eftersom renoveringen och värmekonverteringen fortlöper i min kåk så kommer jag i bukt med en ny frågeställning.

Kan man ovanpå befintligt parkettgolv (som inte är vackert alls) lägga golvspånskivor samt värmeslang och sedan på med ny parkett? Eller måste jag riva ut befintlig parkett?.

Ett rum har plastmatta, antar det är bäst att riva ut den innan jag går på med spån där också?
 
J
Vilken dim på slangar tänker du dig
 
Thermotecs 17 mm slang. Det är deras grejer jag använt tidigare också.
 
J
Har du plats i höjd går det men tänk på att golvet måste tåla värmegolv , det vet tillverkaren , trä förmedlar värme dåligt kanske det behövs plåtar som fördelar ut värmen ,samt att det kan finnas risk för knarr med plåtar , Det finns en del som gjort så med spårade skivor ( en del har spårat själva då höjden inte vart bra ) . Möjligt att du måste ha något som tillverkarna har som underlag med spår i , det får du kolla upp
 
A
Varför inte spårad EPS ? Billigare och enklare att lägga
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Har du plats i höjd går det men tänk på att golvet måste tåla värmegolv , det vet tillverkaren , trä förmedlar värme dåligt kanske det behövs plåtar som fördelar ut värmen ,samt att det kan finnas risk för knarr med plåtar , Det finns en del som gjort så med spårade skivor ( en del har spårat själva då höjden inte vart bra ) . Möjligt att du måste ha något som tillverkarna har som underlag med spår i , det får du kolla upp
Självklart blir det att förlägga värmeplåtar innan slangen läggs ;)

Grundfrågan var om det gick att använda befintlig parkett som underlag. Och det verkar det ju gå att göra. Gör jag det kommer jag i nivå med betongplattan som jag gjöt för ett par år sedan.

Enligt tillverkarens anvisningar för nya parketten klarar det av golvvärme.

Kollade litet mer på spårade skivor. Termotech använder sig av eps, så där blir det nog enklare hantering än med spånskiva...
 
Redigerat:
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.