Tänkte höra med Er som ska eller har byggt hus. Hur mycket pengar har ni utöver kontantinsatsen? Vi lägger tomten som kontantinsats (350.000). Dessutom ville banken vi va till att vi skulle ha ca 100.000 sparde. Vérkar det rimligt? Vad har ni fått för svar? Absolut så spelar det ju stor roll på vilken tomt man har tänkt att göra...
 
Vart någonstans är tomten?

Om banken tror att fastigheten kommer att få ett värde som är lägre än de pengar ni behöver låna så kan det väl vara rimligt. Det beror även på hur er ekonomi ser ut för övrigt.
 
Nej, lägre värde kommer det inte att bli. Vi bygger i Uppsala. Enligt bankens kalkyl skulle vi ha ca 19.000:- kvar efter betalt boende. Det innebär ju också att vi fortfarande kan spara en bra summa varje månad.
 
Om det är så att banken kräver att ni ska ha 100.000 sparade så ska ni nog fundera på att fråga någon annan bank (om ni inte själva tycker att det är en bra idé). Det är ju inte fel att ha lite reservkapital om någon blir arbetslös, sjuk, bilen går sönder...
 
Va in på Er sida o kollade, tjusigt ;) upptäckte då att vi är "grannar". Vi ska bygga i Lagga...
 
Får man fråga va erat kalas gick på?
 
När vi flyttade in låg vi ganska precis på 2 miljoner för rubbet (tomt, hus, bygglov... allt). Enbart huset gick på ca 1.6.
 
1,6 är det alltså med inredning, grund o tillval? När flyttade ni in?
 
1.6 är för helt färdig bottenvåning och övervåningen oinredd men isolerad och el och VA draget. Vi flyttade in i Mars i år.
 
Har ni ritat huset själva?
 
BUMBI skrev:
Har ni ritat huset själva?

Japp.
 
Jodå. Jag tycker också vi lyckats ganska bra med priset. Mycket på grund av att tomten inte kostade mer än 275 kkr (inkl VA).

Både jag och tanten pendlar mot Stockholm. Man tar sig till Solna med bil på ca 35 min om man åker vid rätt tid (typ 06:30). Till centrala Stockholm tar det 10+30 min med bil+tåg. Med Stockholmsmått är de här pendlingstiderna helt acceptabla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.