Hej på er!
Ska lägga vattenburen golvärme i mitt badrum och då har jag fått föreslaget att lägga spårad spånskiva. Var får man tag det till ett bra pris?
Eller några andra bra lösningar?
Har läst andra trådar här om detta på byggahus så hänvisa inte till dem vill ha direkta svar från er.
Tacksam för hjälp ???
 
Bob_the_builder
Det enkla svaret är: det finns inte spårad spånskiva till bra pris. :-/

Hur ser golvet ut idag? Den billigaste lösningen är oftast glespanel. Ska man göra det "by the book" så ska man därefter ha vanlig golvspånskiva+flytspackel (alt golvgips) ovanpå.
 
Målet måste vara att det inte ska finnas en chans till sprickbildning när jag dansar runt och väger 145 kg. Där kommer branschrådets motiv till att föreskriva att trä - gles eller spont inte får användas. Bara minst ett material som ger minst 22 mm spånplattas styvhet. (Länken finns i den här katalogen ovan).

Jag har sett hur spånplatta ser ut med lite vatten. Alltså använder jag utspätt lim och målar plattan så den är i vart fall "vattenhärdig". Till finare pris finns vattenhärdig att köpa. Sedan kommer nästa utmaning - det ska vara stumt under hela året i alla horisontella ledder. Då blir det toppat med 13 mm gips - hela vägen till brunnskant. Hela planet lutar ca 1:100 drygt mot brunnen. Sedan ska man fixa ett brantare fall just runt brunnen i en stor tratt. Då tror jag att det är lättast att lägga en 13 mm till och ta ur för brunnens blivande kona. Gips borde vara billigare än utjämningsbruk. Jag limmar gipsen så det inte finns någon skalle i översta skivan mot tätskiktet. Nu är det dags för avjämningen plus ev. eltråd, sedan överst under platta med "lim" ligger tätskiktet. Avjämningen minst 15 mm om det är en eltråd i skiktet. Lite tätare med tråd för fötterna framför handfatet och toan och runt i duschen. Och nu dax för plattor. Beskrivningen i branschrådets text är bra, följ den i varje del! Alternativt www.mapei.se "Plattsättning i våtrum".

Det blir alltså 22 plus 13 plus 13 plus 15 plus kanske 8 mm klinker. Man måste alltså starta djupt ner så allt får plats. Ta även råden om rätt anslutning till tröskel på allvar. Eftersom gips och golvregelbitar är billigt har jag cc avstånd nere i 24 cm och de två lagren 13. Men så spricker det inte (hmmm, än är väl bäst att tillägga) Det känns helt stumt iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.