Så, förra helgen grävde vi upp en parkslide i en slänt vid tomtens utkant och nu har vår vanligtvis blöta gräsmatta blivit vattenpöl, och i slänten har det blivit damm.. Tydligen är parkslide en väldigt törstig historia.

Inser att vi antagligen kommer behöva dränera gräsmattan, och eftersom vi har egen brunn undrar jag om det finns något smart sätt att spara dränerings-vattnet för att vattna trädgården. Några idéer (förutom damm)?

Och en annan fundering; hur tätt behöver dräneringsrören ligga i gräsmattan?
 
Och fråga 3: Kan det påverka dricksvattnet om vi dränerar gräsmattan vid vår borrade brunn?
 
Det har nog snarare med vädret att göra än parksliden.
 
Jag tycker också det låter konstigt att en enstaka växt skulle påverka så mycket. Jag tycker att mer tid borde hinna förflyta innan man gör en utvärdering om hur läget har förändrats.

Kan man anlägga något annat som förbättrar betingelserna på platsen? Måste ni ha gräsmatta? Vad används den till? En blöt gräsmatta med en intilliggande damm, låter som ett ganska trevligt upplägg för att anlägga en liten minivåtmark och massa vattenälskande växter. Ett intressant upplägg vore att inte göra något alls i ett par år och se vad som händer, vilka växter etablerar sig på platsen? Observera hur de framtida fluktuationerna ser ut mellan torr och blöt väderlek och årstid?

En bild på situationen kanske underlättar för förslag på vad du kan göra med trädgården.
 
Det lät kanske mer drastiskt än det var, men gräsmattan har varit blöt till och från under hela tiden som vi bott här, så att dränera den har vi funderat på länge. Däremot har slänten vid parksliden alltid varit väldigt torr, och är nu sjöblöt ”damm” som sagt...

Om det finns andra växter som kan tänkas trivas där skulle de absolut funka, men vad jag förstått är det svårt även för tåliga växter att etablera sig när mycket vatten står still.
 
Pil eller Björk kan fungera. De dricker ju väldigt mycket.
 
  • Gilla
Grävling15
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.