Hej
Har precis rivit min öppna spis och hittade en tegelvägg bakom. Funderar nu på om det är värt allt jobb att spara den? Skall ställa dit en rund svart kamin istället. Har någon tipps på hur man kan få tegelväggen helt fin, alltså fri från sot och annat skräp. Hur gör jag i så fall och är det värt jobbet?
Annars tar jag tacksamt emot förslag på vad jag kan göra istället ?
Försökte skicka med en bild, men lyckades inte tyvärr
 
hilllevi57 skrev:
Hej
Har precis rivit min öppna spis och hittade en tegelvägg bakom. Funderar nu på om det är värt allt jobb att spara den? Skall ställa dit en rund svart kamin istället. Har någon tipps på hur man kan få tegelväggen helt fin, alltså fri från sot och annat skräp. Hur gör jag i så fall och är det värt jobbet?
Annars tar jag tacksamt emot förslag på vad jag kan göra istället ?
Försökte skicka med en bild, men lyckades inte tyvärr
Tänker jag helt fel nu men tegelvägg bakom öppen spis är inte det murstocken vi pratar om? Murstocken = skorstenen måste du nog spara på om du ska kunna sätta dit en rund, svart kamin! Putsad gillar sotarn om den är också (=mindre risk för läckage ur skorstenen)!
 
hilllevi57 skrev:
Hej
Har precis rivit min öppna spis och hittade en tegelvägg bakom. Funderar nu på om det är värt allt jobb att spara den? Skall ställa dit en rund svart kamin istället. Har någon tipps på hur man kan få tegelväggen helt fin, alltså fri från sot och annat skräp. Hur gör jag i så fall och är det värt jobbet?
Annars tar jag tacksamt emot förslag på vad jag kan göra istället ?
Försökte skicka med en bild, men lyckades inte tyvärr
Vad ska du annars ha? Blir inte kaminen för nära om deu skulle ha en trävägg eller hur hade du tänkt göra om du inte hade tegelväggen kvar? Blir det inte mer arbete att ta bort den?

Jag rev min trävägg och murade upp en tegelvägg när jag murade upp min murspis i ett hörn. Det var det enda möjliga. Var tvunget att va 1/2 meter till bränbart material ifrån rökrörets inggn i murstocken tror jag om jag minns rätt. Sen ska man komma ihåg att tegel lagrar värme rätt bra så väggen blir ett fint värme magasin
 
Tack för ditt inlägg!
Tänkte i så fall putsa och måla ovanpå tegelväggen om det funkar.
Det svåra är att få tegelväggen helt fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.