Hur lyckas man spara pengar och INTE ta dom innan nästa lön? Har haft samma problem i många år. Har aldrig kunnat spara. Eller jag borde kunna egentligen då jag har ut ca 28 tusen. Och det nödvändigaste går på mindre än 28 tusen.. senaste månaderna när jag gjort en budget kan jag enligt budgeten spara flera tusen, men istället kommer jag alltid på något annat att köpa, denna månaden köpte jag julbelysning att ha ute som inte var med på budgeten.. men något jag alltid viljat ha men aldrig tagit tag i förens nu.

förde över 2000 när lönen kom o än sitter pengarna säkert där men 3 veckor kvar till lön.

behöver verkligen tips måste ta tag i sparandet och sluta slösa på vill ha saker
 
Spara innan du betalar räkningar, exempelvis så köper du aktier/fonder direkt lönen kommer in.

Sedan till syvende och sist, handlar det om mindset. Vad är det du vill spara till? Har du något mål? Har man ett mål, så kan det underlätta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Var gör du av de undansparade pengarna; annat konto, köper fondandelar, köper aktier? Och vad är problemet, behöver du ta av sparpengarna eller är det fråga om villhöver?

Ett sätt att hjälpa självdisciplinen på traven är att öppna sparkonto (med ränta, förstås) eller ISK i en annan bank än den du vanligtvis använder. Då blir det mera meck med att logga in på ett annat ställe, pengarna dröjer en bankdag, och det blir en extra möjlighet att tänka över om du verkligen ska nalla av kapitalet.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hur lyckas man spara pengar och INTE ta dom innan nästa lön? Har haft samma problem i många år. Har aldrig kunnat spara. Eller jag borde kunna egentligen då jag har ut ca 28 tusen. Och det nödvändigaste går på mindre än 28 tusen.. senaste månaderna när jag gjort en budget kan jag enligt budgeten spara flera tusen, men istället kommer jag alltid på något annat att köpa, denna månaden köpte jag julbelysning att ha ute som inte var med på budgeten.. men något jag alltid viljat ha men aldrig tagit tag i förens nu.

förde över 2000 när lönen kom o än sitter pengarna säkert där men 3 veckor kvar till lön.

behöver verkligen tips måste ta tag i sparandet och sluta slösa på vill ha saker
Att alltid lägga undan till sig själv i 1:a hand, betala mat och hyra i 2:a hand och lägga undan till skatt och avgifter i 3:e hand när inkomsterna kommer är nog nödvändigt, om du fortsätter att 'shoppa grejor' kan knappast en vanlig lön ge nått överskott då utbudet på saker att köpa är oändligt och det krävs disciplin att inte falla för 'villhöver'.
 
Ett tips är att börja med ett realistiskt sparande och sen öka månadssparandet med 50% av varje löneökning.

D v s spara t ex 2000 kr/mån och vid en löneökning på t ex 800 kr efter skatt så ökar du sparandet till 1400 kr. På så sätt ökar du ditt sparande varje år på ett enkelt sätt.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har man en bank som låter en ha hur många konton man vill o kan namnge dessa valfritt ( handelsbanken tex )
kan man namnge ett antal olika sparkonton
Presenter
Resor
Renovering
bilreparationer

samt att ha ett diverse konto som man sätter över till o från det kan köpa oplanerade saker.
Slut på det diverse kontot?
Då måste man fundera på om man verkligen tycker att det är värt att plocka från nått sparkonto
 
M
Julbelysning köper man i Januari, vi köpte en hel hög då och bytte ut allt gammalt som inte var LED, kostade knappt något har satt upp den för första gången nu.

Enklaste sättet att spara pengar på är att inte köpa en massa skit, gör man det måste sedan köpa en massa förvaring att ha sakerna i och sedan måste man köpa ett större hus...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.