Har budgeterat mitt bygge mycket efter byggmax priser på tex reglar, isolering, lecablock, spånskivor, gips, mm.

Undrar om man kan spara pengar genom att begära offert från mindre brädgårdar jämfört med byggmax priser. Kvantiteten gäller 130m2 1 1/2 + källare, ca 200 kkr med byggmax pris. Uppdelat på två omgångar, grund/källare 70kkr och huset 130 kkr.

Vad tror ni kan jag spara några pengar eller bara få matchat pris med hemkörning och kanske högre kvalitet på köpet?

Har ni några exempel på offerter ni fått på byggmaterial?
 
Din kalkyl låter en "smula" optimistisk, även med Byggmax priser...
 
Du kan absolut få byggmaxpriser hos andra.
Själv köpte jag hem några bilar från beijer och det var kanske ett par procent över.
Hemkörningen är guldvärd och kostar runt 600 spänn för en hel lastbil med lång kran.
Probelm med felleveranser eller felbeställningar har också fungerat bra går ofast att få en bil på dagen om det är bråttom, typ dan innan takstolarna kommer och de där reglarna bara saknas och tid inte finns för att ta släpet och åka iväg själv.

 
För att inte "lura" mig själv så tog jag de dyraste priserna när jag budgeterade. Saftade extra och frågade banken om lånelöfte på 20 % över budget ifall jag räknat fel.

Fick svar från banken att de inte ofta ser en så väl uträknad och tilltagen kalkyl och sa att det var grönt samt att de trodde att jag skulle klara mig på lägre. När jag snart är halvägs igenom kostnaderna så ligger jag ca 25-30% under budget. Bla hade jag budgeterat att köpa mer tjänster än vad jag gjorde.

Så mitt råd är att när du budgeterar så ta i. När du sedan skall börja bygga så jaga priser. Det är bättre att ha par hundra tusen över än att stå utan dem. Och ja. Större byggen ger större rabbatter hos byggvaruhusen.

Det är lätt att glömma det som man anser vara småsummor... har du med skruv och spik? Normalhus skulle jag tro att det närmar sig ca 10.000 kr... lätt att glömma i budget.
 
Jag har inte de priser jag fick kvar pga en ficktjuv i barcelona men jag fick samma eller lägre virkespriser hos beijer än hos byggmax.
 
Optimistisk kalkyl, nja. De byggmaterial som jag nämnt är bara 20% av totalkostnaden, "mm" är nog inte vad du tror.

Om jag räknat skruv och spik? Nej, ingår inte i ovanstående. Jag jobbar i byggbranschen så risken att jag skulle sakna en skruv är inte överhängande.

Angående min budget på material så har jag räknat på byggmax priser på det som är lämpligt att köpa därifrån. Jag har inte lagt på några procent på priset men jag har struntat att ta bort material där tex fönster, dörrar, garageportar mm sitter, ca 50m2, vilket faktiskt blir några procent. Off topic men.. i budgeten i helhet har jag utöver mitt begärda byggkreditiv, 100 000 om året i eget kapital att skjuta till oförutsedda/förhöjda utgifter - vilket kanske blir 50% av totalkostnaden.

Låter som det blir beijer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.