Hej,

Som rubriken lyder undrar jag om det finns pengar att spara genom att elda med ved, pellets eller olja i en gammal multipanna (CTC Total, gissningsvis från början av 80-talet)? Jag förstår att multipannan inte är särskilt effektiv om man jämför med moderna uppvärmningssystem, men med dagens astronomiska elpriser (bor i SE4) kanske det ändå lönar sig?
 
  • Grön äldre värmepanna med rörkopplingar och reglage intill en vägg och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske ska nämna vad alternativet är?
 
Att använda 100 procent el. Beställde en värmepump i våras, men leverans ser inte ut att ske den här sidan av året. Känner att det är dags att se över andra alternativ.
 
Jag antar att du saknar ackumulatortank? Utan ackumulatortank så är det nog en pelletsbrännare i pannan som är alternativet.

Jag kan tänka mig att pelletspriset inte är jätteroligt nu...
 
C cotillion skrev:
Jag antar att du saknar ackumulatortank? Utan ackumulatortank så är det nog en pelletsbrännare i pannan som är alternativet.

Jag kan tänka mig att pelletspriset inte är jätteroligt nu...
Med mycket stor risk för att jag gör bort mig nu, men kan det vara en sådan här? Det är den enda behållaren vi har i pannrummet. Tanken på att elda med ved, olja eller dylikt har aldrig tidigare kommit över mig så därför har jag inte orkat sätta mig in i saken.
 
  • Röd expansionskärl för värmesystem med tryckmätare monterad på en vägg i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nej det där är ett expansionskärl.
Men vad har du idag som värmer huset då? Har du en äldre värmepump som du avser att byta ut eller?
 
S Stefan1972 skrev:
nej det där är ett expansionskärl.
Okej, så ni bedömer alltså att min multipanna är en dead end för att spara pengar i vinter? Vi får väl försöka täta så mycket det bara går och kanske stänga av elementen i delar av huset.
 
Bejdå, har du en skorsten som funkar så går det att elda. Avsaknaden av acktankar gör ved mindre lämpligt. Men som avlastning när det är riktigt dyrt och kallt funkar det. Det är främst vid låglast det funkar riktigt dåligt.
En pelletsbrännare på rimlig effekt skulle också funka. Men att få tag i ved eller pellets till rimligt pris nu är nog en utmaning.
 
Se min komplettering i tidigare svar. Vad värmer du med idag?
 
D Daniel 109 skrev:
Bejdå, har du en skorsten som funkar så går det att elda. Avsaknaden av acktankar gör ved mindre lämpligt. Men som avlastning när det är riktigt dyrt och kallt funkar det. Det är främst vid låglast det funkar riktigt dåligt.
En pelletsbrännare på rimlig effekt skulle också funka. Men att få tag i ved eller pellets till rimligt pris nu är nog en utmaning.
Tack för svar. Så med mina förutsättningar; boende i SE4 och gammal panna utan ackumulatortank, vad bör jag som mest betala för en kubik ved om jag ska spara pengar? I augusti har genomsnittspriset legat omkring 5 kr per kwh och vem vet hur högt det kan gå i vinter.
 
S Stefan1972 skrev:
Se min komplettering i tidigare svar. Vad värmer du med idag?
Elpannan.
 
Ved har ett energiinnehåll på 2000kWh och uppåt per kubikmeter fastved. Stjälpt mått blir det 700kWh/m^3. Räknar man med att en dålig panna kan göra nytta av hälften blir det 350kWh/m^3. Det ger ett breakeven pris på 1750kr/kubikmeter. Då är det räknat konservativt. Så det lönar sig även med höga vedpriser.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nackdelen med att elda med ved i det här läget är att det blir nåt man får göra när man är hemma. Man får ju lägga in ganska "ofta" . Hade du haft stora ackumulatortankar så hade man kunnat elda hårdare och värmt upp mycket vatten som sedan räckt över natten tex.
 
Sen kräver vedeldning, särskilt utan ackumulatortank, en del jobb & passning så att man inte råkar ut för kokning.
Men, det funkar i den pannan.
Tror det sitter en baffel i eldstaden som ska vara öppen vid vedeldning.
Leta reda på en instruktionsbok för pannan.
 
D Daniel 109 skrev:
Ved har ett energiinnehåll på 2000kWh och uppåt per kubikmeter fastved. Stjälpt mått blir det 700kWh/m^3. Räknar man med att en dålig panna kan göra nytta av hälften blir det 350kWh/m^3. Det ger ett breakeven pris på 1750kr/kubikmeter. Då är det räknat konservativt. Så det lönar sig även med höga vedpriser.
Tack, räknade du på ett elpris om 5 kr/kwh?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.