I mitt hus visar vattenmätaren på en förbrukning mellan 10-20 l/natt då inget vatten används. Hur ska jag spåra var det läcker? Jag ser inget synligt läckage i huset. Var ska jag börja leta?!

Jag har inget vattenburet värmesystem
 
AXS
Köp färg som inte färgar av sig och häll i cisternen till toaletterna, du kommer se en färgad rand om det droppar. Det är det troligaste läckaget.

Eller kolla om du har flöde i avloppet, då vet du om det läcker i eller utanför avloppssystemet. I är såklart bättre än utanför...
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Börja med att stänga av innan mätaren på natten. Bäst är det om ni åker bort några dagar. Är det då en läcka så blir det mindre tryck i kranarna, samt att mätaren inte rör sig. det kan vara så att det blir en tryckhöjning på kommunala sidan som varierar på natten och mätaren rörs sig framåt, men inte bakåt med variationerna på trycket. Har hänt förr. Det med den volymen, skulle då vara ca 2 L i timmen och skulle nog vara rätt blött på något ställe i huset.
 
  • Gilla
Kag65 och 1 till
  • Laddar…
N
Säkerhetsventilen i varmvattenberedaren kan också läcka och släppa igenom en del vatten som via skvallerröret försvinner ut i avloppet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Säkerhetsventilen i varmvattenberedaren kan också läcka och släppa igenom en del vatten som via skvallerröret försvinner ut i avloppet.
Så många liter på en natt? Som det skrevs så är det minst 2 l/h
 
K Kag65 skrev:
Så många liter på en natt? Som det skrevs så är det minst 2 l/h
ja om den inte fungerar som den ska.....
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N
K Kag65 skrev:
Så många liter på en natt? Som det skrevs så är det minst 2 l/h
Två liter per timme är mycket men omöjligt är det inte. Jag hade en bekant som hade det problemet och det avslöjades genom skyhöga elräkningar på sommaren i och med att det hela tiden fylldes på med kallt vatten i beredaren när det varma läckte ut genom skvalleröret.

En WC är kanske mera troligt ändå men det är ju lätt att kolla genom att hälla lite färg i spolcisternen på kvällen och se om det läckt ut något på morgonen.
 
K Kag65 skrev:
I mitt hus visar vattenmätaren på en förbrukning mellan 10-20 l/natt då inget vatten används. Hur ska jag spåra var det läcker? Jag ser inget synligt läckage i huset. Var ska jag börja leta?!

Jag har inget vattenburet värmesystem
Sätt ett a4 papper mot bakkant i toaskålen och se om det blir blött, så har jag gjort för att kolla.
 
  • Gilla
Kag65
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Två liter per timme är mycket men omöjligt är det inte. Jag hade en bekant som hade det problemet och det avslöjades genom skyhöga elräkningar på sommaren i och med att det hela tiden fylldes på med kallt vatten i beredaren när det varma läckte ut genom skvalleröret.

En WC är kanske mera troligt ändå men det är ju lätt att kolla genom att hälla lite färg i spolcisternen på kvällen och se om det läckt ut något på morgonen.
Hmm menar du att man ser färgen i själva toalettskålen? Där behoven landar 😊
 
N
K Kag65 skrev:
Hmm menar du att man ser färgen i själva toalettskålen? Där behoven landar 😊
Ja om du har i lite karamellfärg (eller annan vattenlöslig färg) i cisternen på kvällen så vattnet färgas så lär det ju synas i "skålen" på morgonen om det läcker (ingen får ju spola i toan under tiden naturligtvis).
Detta prov är bäst när det gäller att se om botten ventilen läcker.
Läcker inloppsventilen och det handlar om två liter per timme lär ju det mesta vattnet ha "omsatts" under en natt.
Du kan ju göra så att du börjar med att stänga av kranen till toastolen på kvällen. På morgonen ser du om något vatten försvunnit. Har det gjort det läcker bottenventilen (gummipackning). Har inget vatten försvunnit kan du utesluta bottenventilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag under några dagar felsökt efter mitt vattenläckage på ca 60 L/dygn. Toaletterna rinner inte, inga kranar som droppar, torrt under kyl/frys, vask och diskmaskin. Den största vv-beredaren läcker inte ur skvallerröret. De två mindre beredarna verkar också vara täta.
Om det nu läcker så mycket - varför rör sig inte kugghjulet på mätaren?
 
K Kag65 skrev:
Nu har jag under några dagar felsökt efter mitt vattenläckage på ca 60 L/dygn. Toaletterna rinner inte, inga kranar som droppar, torrt under kyl/frys, vask och diskmaskin. Den största vv-beredaren läcker inte ur skvallerröret. De två mindre beredarna verkar också vara täta.
Om det nu läcker så mycket - varför rör sig inte kugghjulet på mätaren?
Kan det vara fel på mätaren? Vår mätare har misstänkt fel, kommunen ska kontrollera den inom kort.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara fel på mätaren? Vår mätare har misstänkt fel, kommunen ska kontrollera den inom kort.
Hur vet man det? Avstängningsventilerna fungerar som de ska vid vattenmätaren. Hur upptäckte ni att det är fel på mätaren?
 
K Kag65 skrev:
Hur vet man det? Avstängningsventilerna fungerar som de ska vid vattenmätaren. Hur upptäckte ni att det är fel på mätaren?
2000m3 extra ett år
 
  • Wow
  • Ledsen
Kag65 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2000m3 extra ett år
60l/dygn blir också en del hos mig: nästan 22000l/år! Jag måste hitta läckaget 😔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.