Håller på att skall spåra upp tretex för att dra nya elrör innan vi gipsar. Tretexen är dock bara 13mm så vi behöver ner minst 3mm i råsponten under för att få plats med 16mm VP. Finns det något smart sätt att komma runt problematiken frässtål-i-spik=trasigt stål?

Finns det spårfräsar att hyra som tar spik och hela helvete? Kanske en bred och jävligt elak skiva till vinkelslipen? Vad vet jag, allt som är smidigare än trasiga frässtål uppskattas mycket.

Alla tips välkomnas.

Mvh
 
Ja, det finns spårfräsar att hyra som tar allt. Hör med en uthyrare så får du hjälp med att få rätt produkt.
 
Jag har en överhandsfräs. finns det kanske speciella frässtål att köpa som "tar allt"?
 
Jag körde det mesta med cirkelsågen med tanken att jag troligen får slipa om eller kasta klingan när jag är klar - Den överlevde och fick en slipning för 120+moms. Cirkelsågen strejkar inte för en spikskalle.
Däremot märkte jag att det räckte att ta i bara tretexen i mitt fall, väggarna är rätt sneda iaf och tretexen har genom åren svällt och medför lite extra utrymme vilket för mig var tillräckligt.
Jag har klätt väggarna med gips efter spårningen. Innerväggar med 6.5 gips och ytterväggar med 13. Tänkte att lite isolerar det juh! =)
 
En överhandsfräs kan vara svårt att göra raka spår med. Försök i så fall att sätta upp en riktbräda eller nåt.

En slang som ålar sig fram kan bli en mardröm att dra FK igenom. Det krävdes mycket glidmedel...
 
...eller en bra slang istället för en dålig. :)

//Patrik
 
I detta fall var det en standardslang från Ahlsell, noterade inte vad den heter. Men den var förvånandsvärt enkel att dra FK i utom ett parti på ca 6-7 m där den var infräst som en distorerad sinuskurva.
 
Hehe :) Ja, går den som en förstörd sinuskurva så går nog de flesta slangar bet. :p

Men om man jämför Pipe-lifes slang, den vanliga standard gula slangen (säljs på elgrossister, Swedol och antagligen alla byggvaruhus) och PM Flex Easy flow+ så kommer man märka en tydlig skillnad. Den sistnämnda ha en blå beläggning inuti slangen som är till för att trådarna ska glida bättre, men som även medför att slangen blir lite styvare.
Och mellan den sistnämnda och Julas slang så är de i helt olika klasser!


//Patrik
 
Redigerat:
Ang. trilskande slang så provade jag en nu typ av dragfjäder som klarar det mesta. Det var tre st nylonfjädrar tvinnade runt varandra, svart och ganska styv med lite större skalle. Grossisten snodde ihop ca 5 meter PM Flex 16, aldrig att det går tänkte jag men det gick! Minns inte vad fabrikatet på fjädern var men det var på Selga jag provade

En sån här var det fast svart
http://www.sahlins.com/se/produkter.php?sida=kat&id=89
 
Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Ang. trilskande slang så provade jag en nu typ av dragfjäder som klarar det mesta. Det var typ två st nylonfjädrar tvinnade runt varandra, svart och ganska styv med lite större skalle. Grossisten snodde ihop ca 5 meter PM Flex 16, aldrig att det går tänkte jag men det gick! Minns inte vad fabrikatet på fjädern var men det var på Selga jag provade
Fluxio, Rikard. Fluxio. ;)

//Patrik
 
Även en vanlig billig notfräs käkar upp ganska många spikar innan den blivit oanvändbar. Det gör ju liksom inget i sammanhanget om det är ett eller några hack i eggen. Jag har spårat med handöverfräsen styrd efter en fastspikad list och det har funkat bra. Enda nackdelen är att det dammar något alldeles kopiöst.

Däremot kan jag tipsa om att du bör spika fast treetexen på båda sidor om spåret innan du fräser eftersom du kapar tretexskivorna när du fräser och då är det inte säkert att de sitter fast ordentligt längre.
 
Det går även att skruva fast dem efteråt.

//Patrik
 
Precis som slacker kör jag med cirkelsågen, ställer in sågdjupet på lite mindre än 20 mm och kör två spår med ca 20 mm mellanrum. Om det behövs kan man köra mellan spåren också, sedan lite med stämjärnet om det behövs. Tycker det funkar klockrent. Klart att klingan blir sådär med spik ibland men det är en mindre peng. Jag har en skitklinga och en fin som jag byter mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.