Hej,


Jag tänkte spåra i mitt betongtak för lite för kabeldragning.
På vilket djup brukar armeringen ligga? För den ligger väl i regel i underkant där det är spännvidder på bläklaget. Jag är så här i förhand apnojig för att kapa armeringen med haveri som följd. :S

Bjälklaget är 140-160 mm tjockt.



Mvh
Richard
 
Du behöver inte vara nojig för att kapa någon armering med en spårfräs. Går du in i armeringen med en sådan kommer du att märka det direkt... klonk, ingen skada skedd på armeringen, men däremot kan det bli skador på skären.
 
Raceman skrev:
Du behöver inte vara nojig för att kapa någon armering med en spårfräs. Går du in i armeringen med en sådan kommer du att märka det direkt... klonk, ingen skada skedd på armeringen, men däremot kan det bli skador på skären.
Beror på vad man har för fräs, min Hilti äter sig igenom allt, då det kan gå trögare när man gör genom lite sten ibland så märker jag sällan när jag dragit över en bit armering, men har man skär som "inte" ska ta sig igenom metall eller en svagare maskin så är det ju som du säger.
 
Aha - jag har hyrt fräsen hos en proffsuthyrarare så jag antar att den är bra. Men på vilket djup tänker man sig att armeringen ligger - Bör det vara riskfritt att spåra 20 mm för att få plats med ett 16 mm rör?
 
Du borde klara dig med 20 cm. Svårt att säga exakt vad som hänt då valvet gjöts, det kan ju ligga armering lågt men som sagt, du borde klara dig och sen tänk på att det kan vara sten du kör in i också om det slår stopp.
 
Tack, jag får hålla tummarna för att armeringen ligger högre så jag inte kapar något.
 
Alla spårfräsar är typ "proffsmaskiner" men om den äter sig igenom armering eller inte beror på (som Glufsglufs säger) vad för sorts klingor det sitter på den. Vissa klingor har endast ett fåtal skär per klinga (tre till fyra) och är 4-5 mm tjocka medans andra har många skär. Har du en glesskärig tjock klinga märker du om du går i en armering.

Hoppas att du hyrde en bra dammsugare också för utan en sådan dammar det något otroligt. :D

Lycka till med spårandet! Det går säkert bra.
 
Redigerat:
Ja just det...som raceman skriver...dammsugare kan man inte vara utan.
 
Raceman skrev:
Alla spårfräsar är typ "proffsmaskiner" men om den äter sig igenom armering eller inte beror på (som Glufsglufs säger) vad för sorts klingor det sitter på den. Vissa klingor har endast ett fåtal skär per klinga (tre till fyra) och är 4-5 mm tjocka medans andra har många skär. Har du en glesskärig tjock klinga märker du om du går i en armering.

Hoppas att du hyrde en bra dammsugare också för utan en sådan dammar det något otroligt. :D

Lycka till med spårandet! Det går säkert bra.
Jula har något smäck som är rätt svåranvänd, den stannar ofta om man håller den det minsta snett
 
magnu skrev:
Jula har något smäck som är rätt svåranvänd, den stannar ofta om man håller den det minsta snett
Ok, jag ger mig. :)
Det var kanske lite överilat av mig att påstå att alla spårfräsar är proffsmaskiner, men grundpåståendet kvarstår, att det är klingorna som är mest avgörande för hur resultatet blir. ;)
 
Glufsglufs skrev:
Du borde klara dig med 20 cm. Svårt att säga exakt vad som hänt då valvet gjöts, det kan ju ligga armering lågt men som sagt, du borde klara dig och sen tänk på att det kan vara sten du kör in i också om det slår stopp.
Med ett 20 cm spår så behöver han inte bekymra sig för hållfastheten eftersom plattan redan är avkapad.....:rolleyes:d^_^b:rolleyes:d^_^b
 
roli skrev:
Med ett 20 cm spår så behöver han inte bekymra sig för hållfastheten eftersom plattan redan är avkapad.....:rolleyes:d^_^b:rolleyes:d^_^b
mm så klart 20 MILLIMETER!!!!! :blushing::wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.