Jag ska lägga klinker i tvättstugan i källaren på mitt hus från 1953. Inte helt oväntat finns där en gjutjärnsbrunn. Jag inser att jag borde bila upp brunnen och ersätta med en ny i plast, men tycker det känns tungt.

Jag ska inte ha golvvärme och inte något tätskikt, så om jag åker på att byta brunnen snart efter att jag klinkat klart så är merjobbet begränsat till några enstaka kakelplattor som jag får bila loss och ersätta med nya.

En fördel med att byta brunn är förstås att det blir svårt att få till en snygg plattläggning mot den gamla.

Tacksam för goda råd och argument.
 
Jag har exakt samma förutsättningar som du.
Ställler mig i kön och väntar på svar.
 
Byt brunnen, det är max en dags jobb om du inte gjort det tidigare, och då hinner du hyra bilmaskin samma dag och även gjuta igen. Har du inte verktyg för att kapa gjutjärnsröret så boka in en VVS-are så byter han själva brunnen till en ny brunn åt dig på en halvtimma, när du frilagt den gamla.
De där gamla brunnarna kan vara tunna i botten.
 
Bila är inte så tungt.. Ska du ändå lägga ner ett pat tusen på klinker å renovering så byt. Vad säger försäkringsbolaget
 
Enligt Branchnorm behåller man inte gjurgärnsbrunnar vid renovering. De bytes ut mot plast eller motsvarande.
""Gamla gjutjärnsbrunnar som saknar klämringskonstruktion förekommer oftast i hus som är
byggda på 40-, 50- och 60-talet. Dessa bör alltid bytas till en golvbrunn som uppfyller kraven enligt SS-EN 1253. Detta bör göras oavsett om man använder plastmatta eller vätskebaserat tätskikt. Vid osäkerhet kontakta GVK eller Golvbrunnsleverantören. Insats, s.k. förminskningsanordning bör inte användas.""
//Oscar
 
Tack för alla svar!

AndersS och Missionären:
Jo jag vet att ni har rätt. Känns bara dumt att lägga ner tid och kraft på detta. Just nu funkar det bra. Vem vet vad som händer om jag börjar bila upp kring brunnen.
"If it ain't broke, don't fix it!" ;-)

sdrlnd/Oscar:
Nu är det ju inte ett våtrum det gäller. Jag ska varken ha plastmatta eller annat tätskit. Tror därför att GVKs normer inte har något med saken att göra.

Mvh
Badkarl
 
Det är tyvärr inte bara brunnar som blir sköra med tiden, även rören kan ha mkt lite aktivt gods kvar.
BYT!
 
Nån som kan uppskatta kostnad för ett brunnsbyte? Har gamla plastbrunnar som skall bytas vid renovering och har inte riktigt modet att bila själv.
 
Badkarl skrev:
Tack för alla svar!

AndersS och Missionären:
Jo jag vet att ni har rätt. Känns bara dumt att lägga ner tid och kraft på detta. Just nu funkar det bra. Vem vet vad som händer om jag börjar bila upp kring brunnen.
"If it ain't broke, don't fix it!" ;-)

sdrlnd/Oscar:
Nu är det ju inte ett våtrum det gäller. Jag ska varken ha plastmatta eller annat tätskit. Tror därför att GVKs normer inte har något med saken att göra.

Mvh
Badkarl
Nja, det låter mera som "det jag inte ser finns inte". ;) Våra brunnar från -60 var slut men gjutjärnsrören var inga problem med enligt VVS-killen. De använder en skärkedja som man lindar runt röret där brunnen ansluter och sedan försiktigt kapar av det med handkraft. Sedan en gummimuff mellan röret och den nya brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.