alla snackar om den där betongfräsen som man kan köpa på jula som ger två fina spår i matrialet. min tanke går att OM man kan fräsa bort allt matrial .. varför inte göra det på en gång. leca är väl inte så extremt benhårt?
finns det ingen fräs som fräser ett helt spår för elslangen ,så man slipper att knacka bort matrialet i mitten ? Ska man göra ett helt hus sparar man ju en del tid på detta!
 
Aeroc (lättbetongsleverantör) har en elfräs till salu som gör detta om jag har förstått det rätt.

Aeroc

Jag tyckte den såg väldigt intressant ut tills jag fick höra vad den kostade - 11 tusen :( Men visst, den kanske spar in 30 timmars jobb och då går det ju jämnt ut. Spar den mer tid än så har man tjänat in den.

Är det någon som har koll på hur mycket tid man lägger på spårning/fräsning i ett "normalhus"? 10, 20, 50, 100, 200 h?
 
En överhandsfräs av budgetmärke. Kan det vara något? ;)
 
isolde skrev:
En överhandsfräs av budgetmärke. Kan det vara något? ;)
jajjamensan. jag har iaf köpt en maskin som ja ska ha lite tortyr med. Vi får se om den pallar =)
 
Hur har det fungerat medöverhandsfräs? Tänkte utföra samma operation i porotherm (tegelblock), funkar det bra med överhandsfräsen i lecan, kan itne tänka mig att porothermen skulle vara särskilt mkt hårdare..
 
Jag fräste allt med Julafräsen. Gick bra, även om det tar lite tid att bryta loss (lätt gjort)materialet mellan de två spåren.
Fräsa allt på en gång är nog ett riktigt svineri med tanke på allt damm.
Med Jula fräsen är det ganska begränsat med damm, som lätt suges bort med tillkopplad dammsugare till den befintliga kopplingen på fräsen.
Dessutom kan man göra olika breda spår, beroende på hur man "möblerar" med de två kapskivorna.
 
En vanlig vinkelsip med kakelklinga går bra, såga som ett V så slipper du knacka bort något. Har precis gjort ett helt hus tar två dagar att spåra och göra alla doshål.
 
ja det kan vara bra när man ska fräsa spår i lecan . efter lite samråd med min elektriker har vi beslutat att dra elen i plattan och sen upp till varje anslutningställe då slipper man spåra så mkt /mange
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.