Hej!
Jag har lite problem med en ny planhyvel som jag nyligen köpt.
Det är en Dewalt DW733 som lämnar spår/linjer i trät vid planhyvling, se de bifogade bilderna .
Hyveln är alldeles ny från butik och jag har den kopplad till en spånsug.
Jag har endast kört 5-6 brädor av björk och alm och det fanns ingen spik eller så i brädorna.
Jag har också blåst bort hyvelspån på bottenplattan, men det verkar inte göra skillnad.
Är det normalt eller ska jag kontakta butiken?
Vad är era erfarenheter?

Tack på förhand!
 
  • Träbräda med synliga spår och linjer efter planhyvling markerade med en svart kontur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbräda med markerade linjer som visar spår efter planhyvling med en ny Dewalt DW733.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbräda av björk eller alm med synliga spår och linjer efter planhyvling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du ränder på hyvlade ytan eller andra sidan dvs den som glider på bordet?

Hyvlade ytan tror jag på jack i stålen, kan man få även på helt nya stål om man har otur o kör i en hård knast eller hyvlar plank med grus o smuts i.

Om ränderna är på planbordssidan är det antagligen grader som orsakar problemet.
 
Tack Ola C för svar!
Jag får ränderna på den hyvlade sidan.
Jag försökte att sopa bort smuts från planken så gott det gick men kvistar finns det en del på planken.
Är stålen så känsliga generellt eller är Dewalts stål extra känsliga?
 
A andy999 skrev:
Tack Ola C för svar!
Jag får ränderna på den hyvlade sidan.
Jag försökte att sopa bort smuts från planken så gott det gick men kvistar finns det en del på planken.
Är stålen så känsliga generellt eller är Dewalts stål extra känsliga?
Tror inte dewalts stål är extra känsliga, antagligen är den levererad med HSS stål, HM stål håller visserligen lite längre så länge man hyvlar rena träbitat men vet inte om de är tåligare mot grus o smuts.
 
Det där är ju exceptionellt dåligt för att vara en helt ny hyvel. Antingen har du hyvlat väldigt smutsigt/grusigt virke eller så fick du inte helt nya stål.
Det är dock normalt att det blir sådär efter en del hyvlande, hur snabbt beror på vad för virke man hyvlar.

Får man något enstaka spår så kan man förskjuta stålen lite i sidled. Det blir inte perfekt av det, men väldigt mycket bättre.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har Makita 2012nb bättre stål?
Kanske är det bättre att byta till Makitas planhyvel?
Har redan fått byta Dewalts hyvel en gång och börjar bli rätt less på Dewalts planhyvel...
Planken har jag borstat av med en borste från smuts, räcker inte det?
Har en gammal Cocraft HPT8 från Clas Ohlson och aldrig haft dessa problem med samma plank.
 
Kan ju vara så att du bara hade otur. Men det låter ju uppenbarligen som att stålen är väldigt dåliga på dewalten.
Har en planka legat på ett smutsigt betonggolv och någon har trampat på den så kan små gruskorn tryckts in lite i träet, då räcker det inte att borsta av den. Med det sagt har jag mest hyvlat ”bonnsågat” virke och fick endast i undantagsfall jack i stålen på min inca som hade vanliga raka stål. På spiralkuttern som jag har nu har jag aldrig fått ett enda jack. Den är dock exceptionellt tålig.
 
A andy999 skrev:
Har Makita 2012nb bättre stål?
Kanske är det bättre att byta till Makitas planhyvel?
Har redan fått byta Dewalts hyvel en gång och börjar bli rätt less på Dewalts planhyvel...
Planken har jag borstat av med en borste från smuts, räcker inte det?
Har en gammal Cocraft HPT8 från Clas Ohlson och aldrig haft dessa problem med samma plank.
Tror inte Makitas hyvelstål är bättre.

Har du kollat på dina stål om du ser något märke på dem?

Borstade du med en mjuk borste eller något.mer rejält?
 
P
Sådär va det min dewalt hyvel jag har med, köpte nya blad med men dom va inte mycke bättre, så jag gav upp!

Borde inte alla säljare som säljer hyvelstål ha nåt liknande i bättre kvalité? Finns ju en uppsjö med stål därute
 
Tack för alla svar!

Jag har bondsågade plank av björk och alm som jag borstade av med en sopkvast.
Vad jag förstår nu kanske man bör använda en annan typ av borste som bättre tar bort smutsen.
Tycker det är riktigt dåliga stål...
Finns det bättre stål att köpa till Dewalten?
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Har du kollat på dina stål om du ser något märke på dem?
Samma fråga, det kan ju finnas nåt fnös från tillverkningen eller nåt.

För övrigt så har min Makita tuggat på utan några som helst problem, och då har jag ändå hyvlat ganska mycket. Utan spånsug.
 
friskahus
Dewalt är tyvärr kända för en ojämn kvalitet på hyvelstålen redan vid leverans, en del är ok andra inte. Slipa stålen i jigg så blir dom bra är min gissning. Angående Makita planhyvel 2012NB har jag inte läst något om problem med stålen.
Det är märkligt att alla inte har kvalitet på allt :) Lite svårt att ta in kan jag känna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.