Hade tänkt lägga om taket och riva ut det gamla spåntaket och tilläggsisolera mha sala på takstolarna mm, men efter att fått offerter i halvmiljonklassen så har jag börjat fundera på alternativ.

Förutsättningar (utifrån och in)
Listtäck papptak som behöver bytas
Spåntak
Isolerat upp i nock utan luftspalt
diffspärr
innerpanel

Funderar på om man skulle kunna göra så här
riva bort pappen ner till spåntaket
läkt som följer takstolarna vertikalt (skapar luftspalt på cirka 30mm)
Råspont
Ny listtäckning

Vad tror ni om denna iden?
Missar ju extra isoleringen men får ett stabilt och plant underlag för pappläggningen.
Eventuellt skulle man lägga vindpapp/duk på spånet för att förhindra luftrörelse i isoleringen?

TN
 
Låter som om det kan funka, dock missar du ju extraisoleringen - var inte det skälet till övningen från början ?Annars kan du kanske (beroende på hur det ser ut utvändigt) regla horisontellt med 45x45 först, isolera där. På med vindpapp eller annat fuktgenomsläppande material för att skydda isoleringen lite (INTE plast iaf) och sedan regla vertikalt, på med råspont och sen papp ...

Då får du ju iaf 45 mm extra isolering, det kanske tom funkar med 95mm - men det beror ju på dina förhållanden hur mycket du kan bygga taket uppåt utan att det ser mysko ut :)

/K
 
Huvudskälet är att pappen behöver läggas om, men när jag hade några takläggare där så menade de att det inte skulle bli bra på spåntaket och därför borde läggas råspont.

Är själv väldigt skeptisk till att bygga in trä i isoleringen, dvs bygga på med mer isolering utan att ta bort spånen först. Känns som en tänkbar mögelfälla.
 
tnt skrev:
Huvudskälet är att pappen behöver läggas om, men när jag hade några takläggare där så menade de att det inte skulle bli bra på spåntaket och därför borde läggas råspont.

Är själv väldigt skeptisk till att bygga in trä i isoleringen, dvs bygga på med mer isolering utan att ta bort spånen först. Känns som en tänkbar mögelfälla.
Nej du kan ju ta bort spånen förstås...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.