Tjenare.

Jag skall snart till att isolera om vinden och undrar om ni känner till någon slags spånsug som skulle klara av detta. Spånen är rätt stora som ligger på vinden ser nästan ut som flis i storlek. Klarar typ en claes ohlson spånsug av detta eller krävs det rejälare doningar?

mvh
Jonas
 
Kan du inte bara låta det gamla spånet ligga kvar, jämna ut det och sedan komplettera med modernare isolering i form an lösull eller mattor?
 
Inte lösull på spån isf ekofiber.

Jag tror spånsugen kan fungera men troligen kommer du få tömma den som en galning. Det är MYCKET spån på en vind. Sugen går nog inte att ha inomhus heller då det är mycket fint damm (iaf i mitt spån) som ryker igenom allt annat än HEPA filter (vilket jag nästan kan garantera att det inte är på denna spånsug ;) )

Jag tror det mest ekonomiska är mask och sopsäckar tyvärr. Såklart kan ju spånsugen vara bra om du vill ha den till annat sen. Suga är också bra där det är trångt annars får man aldrig rent.
 
Tack för svaren .

I och med att jag skall riva innertaket så skall allt väck men jag vill ha väck det innan jag river. Spånsugen kommer jag att ha senare i verkstan. Men tror ni att en spånsug klarar att suga så stora bitar som det är. Det ser precis ut som att det är flis som är lagt istället för sågspån.

/Jonas
 
Vissa firmor som sprutar lösull kan även köra maskinen åt andra hållet och suga ut spånen. Jag har skyfflat en del spån i mina dagar men aldrig mer!!! Känns bra mycket skönare att hyra in nån snubbe med rätt utrustning som gör det åt en. Tror även du kan använda dig av firmor som har torr-sugbilar, de tömmer din vind på nolltid...
 
Ja det funkar med vanlig spånsug MEN du måste ha minst 100 mm slang

mvh pär h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.