Jag har läst en del inlägg som handlar om att placera spånsugen utomhus, med alla problem det kan innebära (t.ex. att man suger ut uppvärmd luft, fuktproblem etc).

Jag har funderat på att borra ett hål i väggen på snickarboden, och ställa spånsugen på andra sidan väggen. Det är ett helt ouppvärmt utrymme, så jag har funderat i banorna att bygga in spånsugen i ett litet "minirum". Dock blir det ju så att även om detta rum är isolerat, med eventuell ventil in i snickarboden, så kommer det att bli kallt där när spånsugen inte används.

Det borde alltså strömma in kalluft genom slangen till snickarboden.

Är det ett problem? Eller ska man se det som extra tilluftsventiler?

Är det värt ett försök? Är ni många som gjort på detta sätt?

Det känns som att det borde vara värt mycket att slippa det fina damm som annars inte fångas upp i spånsäcken (om man inte köper ett dyrt patronfilter).
 
Jag skall bygga samma sak i vår. Men jag kommer leda tillbaka luften in i snickarboden. Står ute mest för ljuddämpning och för att spara plats.
 
Det är alltid värt att slippa det finna dammet. Sedan om man väljer att filtrera bort det i flera steg eller leda ut luften är en ekonomisk fråga och det går säkerligen att räkna ut vilket som skulle vara det mest ekonomiska.

Men om man gissar så här att om man bygger in hela spånsugen i ett slutet utrymme och leder tillbaka luften genom ett filter i vägen så kostar sådant filter 1000-2000 kr och för en hobby användare som använder spånsugen 1 timme i veckan så kommer förmodligen filtret hålla hela livet.

Pär
 
Nu funderar jag högt.. Men om jag har spånsugen i ett slutet utrymme utanför snickarboden, med ett hål för slangen och en ventil (med filter) för återluft.. Borde det inte bli så att det blåser in kalluft, åtminstone när man just slagit på fläkten. Jag tänker främst på de gånger det är -20 grader ute..

När sugen är avstangd borde det inte bli så mycket kalluft som kommer in genom ventil och slang, men när man slår på den borde det väl kunna blåsa lite..?
 
Det kommer ju gå åt lite värme från spånsugen för att få upp tempen i utrymmet där den står, om det är helt nerkylt. Men om man bygger det så litet som det går och isolerar det så går det la fort att värma upp utrymmet. Under den tiden kommer det ju att komma kall luft genom ventilen. Men hellre det än att bara köra den uppvärmda luften rätt ut för då får du ju kall luft, som måste värmas, in från nåt annat håll.
 
  • Gilla
eranino
  • Laddar…
Jag skulle skippa det där med returluft, du trycker ju bara in osynliga små partiklar tillbaka i snickeriet. Antingen har du spånsugen i en bod utanför och tar smällen med lite värmeförlust eller så köper du ett patronfilter och låter spånsugen stå kvar i snickeriet. (all värme är som sagt inte bunden i luften, det mesta är bunden i byggnaden, inventarier, isolering, golv, tak, så det är bara teori som sagt att all varmluft sugs ur lokalen)

Jag har isolerat mitt spånsugrör med 0,5 m tjock glasull + alu plåthölje och har spjäll överallt och upplever inte att "utomhusplaceringen" ger kallras eller avkylning genom spånsugrören.
 
Har min spånsug placerad utomhus (nåja, under en källartrappa så temperaturen håller sig nog alltid på rätt sidan nollstrecket). Ser inga problem med strypt flöde eller att hela huset blir tömt på varmluft. Spånsugen går ju endast när jag kör bordssåg eller hyvlar vilket inte händer mer än några minuter åt gången lite då och då. Ska väl tilläggas att mitt snickeri begränsas till fritidssysselsättning. Snickeriet ligger i källaren i boningshuset, självdragsventilation.
 
Man kan absolut föra till baka luften till snickeriet det handlar bara om att ha rätt filter. Patron filter som man köper och monterar på spånsugen är inte så optimalt som det verkar snarare tvärt om inte alls så bra.

Det värsta är inte till luftens eventuella partiklar efter ett bra filter utan snarare där spånet tillverkas vid respektive maskin.
Att fixa retur luft via fin filter utan att ha åtgärdat maskinernas utsug och skaffa större rör än 100mm är ganska meningslöst. Då är det bättre att skicka ut luften utomhus.

Pär
 
pär h skrev:
...Patron filter som man köper och monterar på spånsugen är inte så optimalt som det verkar snarare tvärt om inte alls så bra....
Kan du utveckla det lite? Menar du att dessa filter inte är bra, dvs inte stoppar tillräckligt små partiklar eller är det något annat du tänker på? Rimligtvis måste det vara bra mycket bättre än originalsäcken även om det klart är ännu bättre att blåsa ut luften helt.
 
Själva filtret har säkerligen bra partikelrening.
Utan det som är problemet är att det sätter igen alldeles för fort.
Visserligen brukar det finnas någon form av skrapa på insidan. Och det är inte heller så bra för det skaver på filtret (oavsett vad försäljarna säger). Men även om man rensar filtret med den inbyggda filter rensaren så får man i alla fall inte bort det som sätter igen själva filtret. För det sätter sig inne i själva filter matrealet. Och det bara byggs på. Och försämrar sug förmågan. Efter som det kommer väldigt smygande så märker man det inte.
Och kontentan av det hela är sämre sugförmåga.
En vanlig säck som är igen satt gör att sugen bara har halva sin förmåga kvar kanske. Men slår man av den så blir det bättre. Grejen med en säck är att den inte renar så bra och det gör att man får hyfsat bra sug.

Det är inte för inte som typ tak hängda luft renare har filter i flera steg.

Pär
 
För att inte slita mekaniskt på mitt patronfilter blåser jag ur det då och då med tryckluft. Mer effektivt än den inbyggda borsten. Man får vara lite försiktig så man inte blåser hål i filtret, men risken är liten då man får önskad effekt redan vid 20-30 cm avstånd.
 
Det kan man göra. Men faktum kvarstår. Men det tar lite längre tid bara innan man fyllt filtret.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.