Hej.

Vet inte riktigt om det här hör hemma här men jag har inte hittat något bättre svenskt forum för det. Tipsa gärna om det finns.

Jag håller på att fixa ihop ett litet hobbysnickeri garaget och har börjat titta på spånsughistorian. Efter att ha läst lite på nätet så verkar det som om dom vanliga spånsugarna "suger" om man inte låter dom blåsa ut dammet utomhus, och det vill man ju helst inte för att bevara värmen. Dom verkar inte fixa det fina dammet som är det farligaste. Nu är nog all info jag läst amerikansk så det är ju möjligt att spånsugarna här i europa är bättre. Hur som helst så hittade jag det här http://www.clearvuecyclones.com/ och det verkar ju hur coolt och bra som helst. Det bygger på den undersökning och dom beskrivningar som finns här http://billpentz.com/woodworking/cyclone/Index.cfm. Från Bills sida kan man bygga en själv. Det är en cyklon och en ett filter som tillsammans filtrerar 99.9% av dammet ner till 0.5micrometer.

Är det någon här som har köpt eller byggt en så här cyclon? Eller vet om dom europeiska sugarna är bättre än dom amerikansk? Eller har andra kommentarer när det gäller spånsugeri. Det känns som det är rätt viktigt att få till spånsugeriet om man inte vill ha nedsatt lungkapacitet i framtiden.
 
Hejsan lättast är väll en portabel spånsug och en bra grovdamsugare till handmaskinerna och arbetsbänkarna och allmän städning. Finns ju fler sätt men det är nog dyrare dvs fläkt cycklon/filter och säck eller container. I mitt hobby snickeri kör jag med en spånsåg till sågar hyvel dvs större spånnor och sen har jag ett par grovdamsugare till bandputs och handslipmaskiner funkar bra.
 
Man blir ju mörkrädd när man läser lite mer om vad man får i sig på de där sajterna du gworlim tipsade om. Måste nog kolla mer på en cyklon. Filtersäckarna i spånsugarna blir ju fulla på ett kick när man sågar mdf. Och hälsoriskerna är tydligen stora även med MDF-damm. Att t ex ekdamm är giftigt har man ju hunnit med att märka när man slarvat med andningsmasken. Nej, man får nog ta riskerna med fint damm mer på allvar. Kanske en friskluftsmask med dammfilter i bältet är lösningen.

Någon som har tips om cykloner och dammutsugssystem?
 
Jo lite mörkrädd blir man. Jag har själv beställt en Mini CV06 från Clear Vue, $175 med frakt, att sätta på en hink och koppla till grovdammsugaren. Då ska man i alla fall slippa rensa filter så ofta. Tänkte prova att suga pellets med den också. Sen har jag också införskaffat i en halvmask med p30 partikelfilter som alltid ska vara på. I framtiden får jag se om inte det blir en större cyklon från Clear Vue. Det kostar ju en del i frakt men ställt mot hälsoriskerna är det nog ganska billigt ändå. Alternativet är ju som sagt att bygga en som Ablett har gjort enligt Bills beskrivningar men jag har ingen erfarenhet av att jobba i plåt så det tar emot lite. Enligt Bill ska det ta ca 20 timmar att knåpa ihop en.

Vad jag förstår så är Bills beskrivning av cyklonkonstruktion den absolut bästa. CV är dom ända som har tillåtelse att bygga och sälja utefter den beskrivningen. Sen har nog dom andra cyklontillvärkarna säkert moddat sina konstruktioner för att uppnå dom höga avskiljnings värdena som CV har på sina.
 
Kanon att man får sig lite tips här emellanåt. Har för en månad sen monterat ner en cyklon med motor och rubbet ute i min ladugård och funderat över var jag ska slänga skiten. Tippen har jag som tur är inte hunnit vara till ännu så grejerna finns kvar.Cyklonen satt monterad mot en foderficka och inte vet väl jag vad den använts till....ingen bonde jag inte!

Jag ska dessutom bygga mig en riktig snickarverkstad ute i ladugården och vips får jag användning för grejerna.

Kanon!
 
gwyrlim skrev:
Jo lite mörkrädd blir man. Jag har själv beställt en Mini CV06 från Clear Vue, $175 med frakt, att sätta på en hink och koppla till grovdammsugaren. Då ska man i alla fall slippa rensa filter så ofta. Tänkte prova att suga pellets med den också. Sen har jag också införskaffat i en halvmask med p30 partikelfilter som alltid ska vara på. I framtiden får jag se om inte det blir en större cyklon från Clear Vue. Det kostar ju en del i frakt men ställt mot hälsoriskerna är det nog ganska billigt ändå. Alternativet är ju som sagt att bygga en som Ablett har gjort enligt Bills beskrivningar men jag har ingen erfarenhet av att jobba i plåt så det tar emot lite. Enligt Bill ska det ta ca 20 timmar att knåpa ihop en.

Vad jag förstår så är Bills beskrivning av cyklonkonstruktion den absolut bästa. CV är dom ända som har tillåtelse att bygga och sälja utefter den beskrivningen. Sen har nog dom andra cyklontillvärkarna säkert moddat sina konstruktioner för att uppnå dom höga avskiljnings värdena som CV har på sina.
Hur fungerar cv06:an? är du nöjd? bilder kanske?
 
Jag får nog säga att jag är nöjd så här långt men man ska vet att jag inte har någon erfarenhet av något annat och jag inte har hunnit använda den så mycket så att jag har kunnat sen några brister. Jag har kört den mot min GTS 10 och min GCM8S och den suger i sig allt den kan få tag på men den får förstås inte tag på allt. Den jag har märkt är att om man suger upp papper eller större lätta föremål typ sån där packingsfrigolit som liknar lite större popcorn så kan dom slinka igenom till dammsugaren. Jag antar att det beror på att dom kommer förnära uppströmmen av luft i cyklonen. Nu är det ju dom små partiklarna man är mest intresserad av så det är inget problem egentligen.

Den stora bristen jag har är mer på sug sidan då dammsugaren jag har inte har HEPA filter. Jag har inte bestämt om jag ska köpa ny dammsugare eller göra ett filter att sätta mellan dammsugaren och cyklonen . Jula har HEPA filter till en av sina grovavskilljare men jag undrar hur HEPA den egentligen är.

Jag använder den för tillfället mer till att transportera pellets med och det kan ses här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7904 . Det finns en länk där till lite mer bilder och en film på youtube;). HEPA problemet är nästan större här då dammet sprutas ut i källaren.
 
Var har Du köpt Din cyklon? Ange länk, tack!.
Vad blev slutkostnaden hem för beställningen?
Jag tror på Bill´s konstruktion och vill gärna köpa en.
Vilka modifikationer har Du gjort för att anpassa till svenska förutsättningar? Annan motor? Etc.
Emotser med stort intresse tips i detta svåra tekniska men så viktiga hälsoämne.
 
scenic46 skrev:
Var har Du köpt Din cyklon? Ange länk, tack!.
Vad blev slutkostnaden hem för beställningen?
Jag tror på Bill´s konstruktion och vill gärna köpa en.
Vilka modifikationer har Du gjort för att anpassa till svenska förutsättningar? Annan motor? Etc.
Emotser med stort intresse tips i detta svåra tekniska men så viktiga hälsoämne.
Jag har bara köpt den lilla som man kör till dammsugaren så några modifikationer har jag inte gjort. Bara lite tape för att få slangdiametrarna att stämma med hålen på CV06:a. Priset var $175 så runt 1400-1500kr med frakt och moms blev det. Här beställde jag den http://www.clearvuecyclones.com/.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med motor alternativ här i Sverige till dom stora cyklonerna, jag skulle också gärna vilja veta.
 
Jag har en hel del maskiner från Boschar, DeWalt hand- och fasta till en stor EJCA 310 (skolhyveln) Fråga: Tror Du lilla CV 06:an klara en stor Ejca-hyvel?
Jag tror så mycket på ClearVue:na så jag vill köpa men det är ju lite runt om - inte bara en cyklon - som skall till.
Återkom gärna
 
scenic46 skrev:
Jag har en hel del maskiner från Boschar, DeWalt hand- och fasta till en stor EJCA 310 (skolhyveln) Fråga: Tror Du lilla CV 06:an klara en stor Ejca-hyvel?
Jag tror så mycket på ClearVue:na så jag vill köpa men det är ju lite runt om - inte bara en cyklon - som skall till.
Återkom gärna
Tyvärr kan jag inte hjälp dig med det. Jag har ännu ingen erfarenhet av hyvelspån. Jag kan tänka mig att om dom är väldigt stor kanske dom fastnar längst nere i cyklonen. Om du kollar på forumet hos ClearVue så kanske du kan få mer hjälp, jag har sett att några har provat att köra den mot hyvlar. Här tex.
http://www.clearvuecyclones.com/Bullentin/showthread.php?t=634&highlight=cv06
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.